25-09-2023, NK kampioen in Ysselstein. ....
We hebben al lang geen update meer geplaatst op deze website, dus hoog tijd.
De facebook en instagram pagina werken we regelmatig bij.
We vatten het seizoen samen en beginnen in April.
In Januari dachten we al het werk op tijd klaar te hebben maar uiteindelijk bleek het toch weer een absolute race tegen de klok. Vele vrije dagen werden gebruikt om door te werken aan de grote ombouw. Uiteindelijk hebben we koningsdag in Wekerom wel kunnen aanhaken, maar hiervoor waren veel nachtelijke uren nodig om alles te kunnen laten werken.
Aangezien we voor een aantal zaken noodoplossingen hadden bedacht was het resultaat in Wekerom niet best, de laatste plaats en een losgeschoten boostpijp....
Nog wel 7 punten bij kunnen schrijven.
De weken er na stond de kalender flink vol dus er moest nog steeds hard doorgewerkt worden om trekker te krijgen als bedoeld.
Tussendoor kwamen er ook nog wat kinderziektes naar boven, dus ook de motor moest opnieuw worden samengebouwd met een aanpassing aan de cilinderbussen.
De daarop volgende wedstrijden kon de Forza af en toe de tanden laten zien en werden ook best mooie resultaten behaald, maar er zat geen continuïteit in. Af en toe kwam het vermogen niet goed los en konden dus niet laten zien wat wij denken dat er in zit. Er werden nog steeds 1e en 2e plaatsen behaald maar toch....
Na Halsteren dachten we dat het probleem opgelost was want er werd een prachtige overwinning geboekt en de trekker liep super! Maar dat bleek niet het geval de wedstrijd erop in Stroe, een hele mooie eerste run maar in de finale wilde hij weer niet genoeg werken en ging uit in een lagere versnelling, dus opnieuw op jacht naar het probleem. De mooie wedstrijd in Made kwam er aan en daar wilden we ons toch goed laten zien aan onze sponsoren met name Mitas omdat we bij hun op de stand stonden. Met opnieuw wat aanpassingen kon Jari de wedstrijd naar zijn hand zetten, met een mooie overwinning. Het lek was boven, of toch niet......
Dus niet, want in Staphorst hield het niet over. Ijzendoorn was het absolute dieptepunt van het jaar, nadat we eindelijk alle restpunten van April hadden afgerond en alles op en aan de trekker zoals bedoeld, bleek het probleem groter dan ooit en konden we de Forza niet van de plek krijgen, opnieuw een laatste plaats en veel verbazing en teleurstelling.
Terug naar de tekentafel. Na alles onderzocht uitgesloten en gecontroleerd te hebben kwamen we tot de conclusie dat we bij de start vaak te weinig hitte in de motor krijgen waardoor de turbo niet lekker aan het werk gaat, dat de turbo zelf ook niet lekker meer was hielp daar ook niet aan mee. Kortom weer aanpassingen en reparaties.
Met nog 5 wedstrijden te gaan stonden we in de competitie nog steeds op de 2e plaats maar we leggen de lat voor ons zelf zo hoog mogelijk.
Vanaf nu liep de motor zoals het hoort, bij de start pakt hij weer lekker op en taai als vanouds, misschien wel taaier dan ooit!
Het is weer een genot om met de Forza over de baan te beuken maar dat is geen garantie voor het maximale punten aantal. Soms passen de baan of sleepwagen minder goed bij de trekker en is het resultaat nog niet genoeg om de leider in het kampioenschap te bedreigen. Diamond Eagle is dan ook ruim kampioen geworden in onze klasse na 13 wedstrijden. Wij zijn ook weer ruim 2e geworden en als 3e is Forever Blue geëindigd ! Een hoogtepunt was voor ons nog wel om in Lochem de eerste plaats te halen met echt 2 mooie runs en met name de finale, in de finale reden we nog 5 meter verder dan in de kwalificatie want de trekker ging heerlijk hangen!
Om het seizoen mooi te eindigen is er altijd nog een NK, het is een dagwedstrijd maar wel eentje met hoog aanzien. Vergelijk het met de Indy 500, 24 hr van Le mans of Monaco F1.
Op 23 September in Ysselstein vond deze wedstrijd plaats, en dat was voor ons de mogelijkheid om het seizoen mooi af te sluiten, maar natuurlijk evengoed voor de andere deelnemers.
Na een week met best veel regen wisten ze in Ysselstein een perfecte baan neer te leggen, en dan de bij (ons) passende “oranje” sleepwagen en de ingrediënten staan klaar voor ons.
We hadden wel de proeftrek, hmmm dan moet hij dus wel heel blijven om uit de problemen te blijven. Het was een dikke full pull to the hill, maar natuurlijk gaat de sleepwagen dan zwaarder.
Ook de kwalificatie liep mooi ondanks wat teveel slip in de koppeling, zetten we ruim de verste afstand neer met een taaie motor. De finale was natuurlijk het belangrijkst en we waren de laatste deelnemer.
Na een mooie start kwam de snelheid er mooi in, ondanks dat de motor knetter door de koppeling trok, er wat koelvloeistof en motor olie lekte was het genoeg dit keer en gleden we langs de vlag en kon de gebalde vuist uit de kooi!! Yesss Nederlands Kampioen! Wat een heerlijk gevoel en mooie afsluiter van 2023.
We zijn al weer druk bezig met de plannen voor 2024, want er zijn wel wat aanpassingen nodig blijkt na dit seizoen. Maar daar hebben we al weer zin in!
Tot ergens in 2024!
Team Forza Fiat
14-01-2023, Als eerste willen wij iedereen een goed, gezond en krachtig 2023 toewensen!....
Als eerste willen wij iedereen een goed, gezond en krachtig 2023 toewensen!
Vrijwel direct na het seizoen zijn we begonnen met het demonteren van Forza Fiat, er staan veel veranderingen op het programma. Na het literen van de motor en keuren van de koppeling door de technische commissie NTTO konden we door.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om 2022 met een nieuwe motor te rijden echter door de onzeker corona periode hebben we dit uitgesteld naar 2023.
Gelukkig heeft de ervaren motor het seizoen volgehouden en perfect afgemaakt.
De motor is al weer 6 seizoen gebruikt en heeft nagenoeg geen schade gehad. In deze seizoenen zijn 4 kampioenschappen en één Nk binnengehaald dus geen schuld meer.
Onze nieuwe motor zal worden voorzien van een dekplaat, dwz een stalen plaat tussen de kop en blok. Hiermee willen we de motor rondom de cilinderbussen sterker maken zodat de koelvloeistof ook beter binnen kunnen houden, en de pk's beter doorstromen naar de krukas. Een nieuwe motor bouwen is sneller gezegd dan gedaan omdat we nou niet bepaald met een standaard motor rijden.
Het lagerwerk is vorig jaar onderhanden genomen met verzwaarde lagerkappen, lijnboren van nokkenas, afdicht groeven. Ook zijn er nieuwe drijfstangen gemaakt ivm de verhoogde motor.
Ook de cilinderbussen zuigers en vrijwel alle andere motor onderdelen zullen vernieuwd worden.
We gaan ook wat aanpassingen doen aan de koppeling omdat we hierover nog niet tevreden zijn.
Nog een grote verandering is een nieuwe intercooler. Al jaren lopen we rond met het idee dat het beter kan, maar nu gaat het er echt van komen.
De intercooler is ondertussen 13 jaar oud en is eigenlijk van origine een lucht - lucht intercooler welke is omgebouwd naar een natte intercooler.
Er is ons aangeboden om de hele intercooler op tekening te zetten zodat we straks een bouwpakket aangeleverd krijgen. Arjan super bedankt voor je vele uren van het tekenwerk!!
Ook heeft een specialist zich aangemeld om de intercooler te lassen omdat aluminium lassen toch een vak apart is. Wij verheugen er ons nu al op.
Een andere intercooler houd ook in dat er nieuwe pijpwerk gemaakt moet worden van turbo en inlaatspruitstuk. Omdat we onze oude schoenen nooit weggooien voordat we nieuwe hebben gaan ook nieuwe spruitstukken maken om alles weer netjes te maken.
We zijn ook nog aan het onderzoeken of we nog wat hoger in snelheid kunnen omdat we nu niet meer kunnen opschakelen.
Al met al heel veel te doen, maar we hebben nog even. Het doel is Koningsdag klaar, maar als het even kan nog testen in Kamperveen.
We hebben echt zin in seizoen 2023 omdat het leuk is om wat nieuws te proberen.
We houden jullie op de hoogte!