In 1985 is Evert Jan voor het eerst mee geweest met Evert Fuut naar de wedstrijd in Lochem. Hier is destijds het lontje aangestoken. Lawaai, vermogen, rook, snelheid, dat wil iedereen toch? Vanaf 1987 is er mee gedaan aan standaard wedstrijden in de regio. Vooral de wedstrijden in Terwolde en Klarenbeek werden bezocht. De trekker van pa of van Witteveen uit de schuur, brandstof erbij, lucht uit de banden, en trekken maar.
Wel was vooraf bekend met welk merk trekker er werd meegedaan; Fiat natuurlijk, alle mogelijke type’s zijn gebruikt, 680, 80-90, 566, 615, 180-90, 780, 1000.

Nadat huisje, boompje, beestje gereed waren kon er een beetje gespaard worden voor een trekker, waarmee je wat vaker mee kon doen met wedstrijden. En welke goed in een klasse viel, dit werd een 780 met brandschade, gekocht bij Witteveen en geschikt voor de drie ton klasse. Na een jaar opknappen/restaureren, stond er in 2000 een mooie door Boonzaayer gespoten 780 met een zonnedakje. Hij woog 3300 kg,  dit was 300 kg te zwaar. Afslanken was geen optie, dit ging tenkoste van het uiterlijk, dan maar gewicht erbij, en 3800 kg standaard. Na enkele jaren werd er nog dubbellucht aangeschaft en was het feest compleet. Met deze trekker zijn er veel prijzen gewonnen, nog steeds staat hij regelmatig voor de transport wagen en de sleepwagen.

image003image005

In 2003 stond er in de agri trader een nieuwe uitdaging, een 850 in stukken voor weinig. Dit kon er nog wel bij tijdens de verbouwing van ons huidige huis, dus aangeschaft.
In eerste instantie niet veel aan deze trekker gedaan, weer lopend gemaakt, een beurtje, velgen verbreed en Michelins 650 gemonteerd, nieuwe trekhaak en steiger begrenzer en trekken maar. Omdat je niet twee trekkers tegelijk naar een wedstrijd kunt rijden werd er in de winter van 2003 tevens van een vrachtwagenbak, opraapwagen en een schrijver voerbak, een transport wagen gemaakt. Waar de 850 en de dubbellucht op konden, natuurlijk  weer gespoten door Boonzaayer.
Vanaf dat moment 3 jaar achtereen naar vele wedstrijden geweest met twee tractoren. Martin Boonzaayer was meestal ook van de partij om één van de tractoren de sporen te geven. Verder hebben er ook nog enkele gastrijders op de trekkers gezeten, er zijn ook met de 850 vele prijzen gewonnen.

image007image009

In 2006 ging een wens in vervulling, er kon begonnen worden met de bouw van de Forza Fiat. Na een winter waarin alle vrije uren werden gespendeerd aan de ombouw van de Fiat 850, stond hij er dan op de wedstrijd in Staphorst 2007.

Zonder de hulp van de sponsoren en adviezen van collega pullers was dit nooit gelukt. Bedankt!

De bedoeling is dat we NTTO sport en slep gaan rijden.

Vanaf  november 2006 tot Juni 2007 is Evert Jan aan het verbouwen geweest met de Fiat 850, het resultaat mocht er zijn. Martin had voor een prachtig gespoten plaatwerk gezorgd. Samen met de trouwe sponsors Witteveen, Boonzaayer, Pon Power en Cees effect kon een mooie start worden gemaakt. In Staphorst werd de maiden run gemaakt.

Het ging erg goed voor een eerste run,  en vanaf dat moment werd de trekker verder doorontwikkeld, echter wel zoveel mogelijk stap voor stap. Dit ging niet altijd van een leien dakje, soms werden de prestaties minder, maar dan snel weer terug naar de oude set up.  Het bleek moeilijk om een hoge uitlaat temperatuur te vinden die de turbo moest aanjagen. Sponsoren Hamer en Kronmuller werden als sponsor welkom geheten.

In 2008 werd er een rollernokkenas met rolstoters in de motor geplaatst om toch wat meer lucht binnen te krijgen, ook werden gesneden banden gestoken voor meer grip, en de versnellingsbak werd aangepast zodat we een versnelling konden kiezen welke goed bij de baan paste, dat resulteerde in de eerste prijzen bij de Ntto, we werden zelfs tweede op het NK met een verschil van 4 cm op nr 1. Dit was een geweldige opsteker om door te gaan. In de 3.5 ton sport competitie werden we gedeeld 4e.

In de jaren erna werden diverse verbeterde nokkenassen geprobeerd. Door de vermogens toename scheurde  er in Nijkerk 2009 een nog originele Fiat cilindervoering , dit was het moment dat er Darton voeringen moesten worden geplaatst, vanaf dat moment deed Forza Fiat echt mee voor de prijzen, en werden we weer 2e op het NK en nu met een verschil van 20 cm, en 3e in de competitie.

Voor aanvang van seizoen 2010 werd de brandstof pomp nog aan gepast naar 14 mm plunjer elementen.  Hiermee hoopten we het laatste beetje vermogen extra te hebben om de concullega’s te verslaan. We konden voor het eerst een goede run maken in Nijkerk wat een prachtige beleving was, hierna ging de competitie goed van start en hadden we lang de leiding in het klassement, aan het einde dreigde het nog mis te gaan door fout gelopen testjes en turbo problemen, maar met een nieuwe frisse turbo konden we toch in Tzum , de laatste wedstrijd, de titel Nederlands competitie kampioen binnen slepen. Met een feest werd hiermee de Ntto sport periode afgesloten.

image065

2011 tot heden

Na seizoen 2010 is in samenspraak met alle sport 3,5 ton deelnemers besloten om de klasse te laten overgaan in 3,4 ton supersport, hier waren we motivator van, en dus ook erg blij mee!

Dit hield tegelijkertijd in dat er forse veranderingen moesten plaatsvinden aan de Forza, zoveel werkzaamheden dat we besloten om een jaar niet op de baan te verschijnen en alle aandacht en tijd te geven om een solide Forza te bouwen.

De trekker werd voorzien van schijfremmen en de achterbrug werd flink afgeslankt. Ook staat in de nieuwe regelementen dat de trekker voorzien moet zijn van een veiligheidsframe en een rolkooi.

Om het vermogen op te krikken werd de brandstofpomp vervangen door een fikse P-7000 pomp en in 2013 zelfs een P-8600 pomp. Wat ook goed helpt om het vermogen een "boost" te geven is een intercooler, dus ook die werd gefabriceerd.

In 2012 was het zover, de eerste runs werden gemaakt, nog niet overtuigend, maar er was een begin.

2013 kwam er duidelijk meer activiteit in de motor, en konden we af en toe in de prijzen rijden.

Ook nu geld nog steeds dat we dit zonder sponsoren en kennis delende teams niet hadden kunnen bereiken en waarmaken, dus aan een ieder die heeft bijgedragen aan de bouw van de Forza Fiat
"bedankt"