Jaar overzicht 2013 ...
Jaar overzicht 2013
Nadat er in 2012 matig gepresteerd werd, moest er iets gebeuren aan de Forza wat ons verder omhoog zou brengen. Volgens ons is de basis goed, maar moet daar meer uit te halen zijn.
Daarom werd er na top overleg met sponsoren, een andere brandstofpomp gekocht, hopende dat dit de gehoopte verbetering zou geven. Niet alleen de pomp maar ook de complete diesel aanvoer werd vergroot en vervangen zodat we zeker wisten dat het daar niet meer aan kon liggen.
Ook de intercooler had ons een beetje in de steek gelaten in 2012, teveel lekkages om lekker druk te houden, ook dit werd grondig aangepakt.
Na de eerste test wedstrijd in Kamperveen waren we dol enthousiast over het vermogen van de trekker, minder over de versnellingsbak, deze kon het hogere vermogen niet meer aan. Na een aantal wedstrijden te hebben doorgeklungeld, hebben we besloten om door Koebrugge metaal bewerking nieuwe toolox tandwielen te laten maken, daarna waren we van deze problemen verlost.
Halverwege het seizoen hield de koppeling er mee op, nadat deze grondig gereviseerd is en eindelijk voorzien van goede onderdelen bleek deze te werken als nooit tevoren, ook na het seizoen is hij ogenschijnlijk ongeschonden uit de strijd gekomen.
Aanvankelijk reden we vlak achter de top, 4e en 5e plekken, tot de wedstrijd in Stroe waar we piekten met een mooie 2e plek.
Op deze 5e plek bleven we hangen gedurende het seizoen, veel wedstrijden zijn gebruikt om verschillende afstellingen te proberen, maar wat we ook probeerden, de afstelling zoals we begonnen waren, bleek de beste te zijn.
Diepte punten hadden we in Staphorst en Speuld, verkeerde versnelling in Staphorst en wat er in Speuld aan de hand was weten we tot op de dag van vandaag nog niet zeker.
Hoogte punten hadden we ook op de lokale wedstrijden, zowel Terwolde, Klarenbeek, Laren als Tonden werden gewonnen. Hier gaven we mooie visite kaartjes af voor de sponsoren, vooral Tonden was een avond om nooit te vergeten, 1e in de 3.5 ton en bij de 6 cilinders tot 3.6 ton nog een tweede ook! Super!
Aan het eind van het seizoen hebben we ook een einde gemaakt aan de banden soap, na het geprobeerd te hebben met verschillende double cut banden, hebben we toch besloten om van dit principe af te stappen, we krijgen of het vermogen niet op de baan, of we gaan te hard en komen dan niet goed weg bij de start, de oude Bevri banden hebben ons aan het eind van het seizoen toch nog wat prijzen gebracht.
Hoogte punten in de Ntto competitie waren zoals gemeld Stroe met een 2e plek , en verder nog Meerkerk, Alphen en Bakel met een mooie 3e plaats, met deze resultaten eindigden we op een 5e plaats maar evenveel punten als nummer 4.
Een mooie afsluiting van het seizoen was het NK in Harskamp, hier wisten we een mooie tweede plek te bemachtigen en daarmee is het seizoen met een goed gevoel afgesloten.
uitslag
Dan 2014, wat gaan we doen?
Ja dat is de grote vraag, in ieder geval hebben drie teams die met een Fiat 850 rijden de handen inéén geslagen en besloten om in samenwerking met Koebrugge metaal bewerking de motor te versterken rondom de krukas. Afgelopen seizoen is toch gebleken dat enkele trekkers hier toch problemen mee hebben, en dat willen we op tijd voor zijn om grote schades te voorkomen.
Verder was de motor na twee seizoenen toe aan groot onderhoud, dat wil zeggen nieuwe lagers zuigerveren, kleppen, pakkingen enz.
Omdat we nog 0,1 lter oftwel 100 cc inhoud kunnen winnen binnen de limieten, zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken hoe we dit het beste kunnen doen. Het is nu nog niet duidelijk hoe.
Her en der willen we toch ook nog wat doen aan gewichts besparing. Dus de slijptol zal nog in de rondte vliegen deze winter.
Ook gaat er wederom een nieuwe set banden komen, maar het is nog niet duidelijk wat dat precies gaat worden.
Last but not least zijn we ook in gesprek met een datalogger leverancier, de metertjes hebben ons afgelopen zomer af en toe flink voor de gek gehouden, met een datalogger hopen we daar een einde aan te maken.
We proberen gedurende de winter wat foto’s van de veranderingen die we willen laten zien te plaatsen.
Tot in 2014!
23 September: De laatste trekpogingen van het jaar zijn nog ....
23 September:
De laatste trekpogingen van het jaar zijn nog best de moeite waard om te bespreken, want we zaten namelijk opnieuw goed in de prijzen. Als eerste Bakel, daar gingen we dit keer heen met een mooi combinatie van Hamer, met Herman als chauffeur. We waren al op tijd aanwezig om de prestaties van andere deelnemers uit het oosten te bekijken, want Appie Nijland kon met zijn team kampioen worden, en werd het ook. Dat is mooi, weer is een prijs naar het Oosten.
Dan wij zelf, na de mooie prestaties in Tonden city, hadden we stiekem toch wel wat hoop op een goede klassering. De baan in Bakel is altijd erg goed, bijzonder goed eigenlijk wel, ook de motregen die over de dag heen viel, kon de baan niet beïnvloeden, het stof bleef wel mooi weg daardoor. We zetten een keurige eerste run weg en bleven zelfs nog een poosje 1e staan, totdat de Belazerus en Red Pearl erover denderden, als een duveltje uit een doosje reed ook Bartje als bijschrijver over onze afstand heen, maar toch in de finale. In die finale zetten we als eerste een afstand neer, hier ging daarna de Belazerus over heen, en vervolgens ging Red Pearl daar weer overheen, echter Bartje kon het geen tweede keer lukken om verder dan ons te komen, dus we waren opnieuw mooi derde! Dus we stonden opnieuw dik tevreden op het podium met de grootmeesters uit de 3,4 ton supersport.
Daarmee werd Red Pearl ook competitie kampioen en de Belazerus derde.
Richard Sprenkels had nog barstens veel overuren gemaakt om de trekker weer schade vrij te krijgen voor Bakel, maar dat werd dik beloond met een tweede plek in de competitie, ook een super resultaat in het eerste jaar!
Wijzelf zijn gedeeld 4e geworden in de competitie, of eigenlijk officieel 5e omdat De Beer een wedstrijd heeft gewonnen en wij niet. na het moeizame jaar 2012 zijn we hier erg blij mee, het was wel een seizoen met ups en downs, maar aan het eind vooral UPS!!!!!!
Dan nog het NK 2013 in Harskamp als afsluiter van 2013.
De twee weken voor Harskamp had het nog behoorlijk geregend dus was het afwachten of het evenement nog wel kon plaatsvinden, maar net op tijd waren de weergoden ons goed gezind, het blijft toch super zon evenement.
Harskamp kennen we als een evenement wat er alles aan doet om het goed organiseren. Dat was ook dit keer het geval, ook al had de baan wel te lijden van het vele water dat gevallen was, echter water van boven kan je tegenhouden, maar water van onderen niet.
Na Tonden en Bakel hebben we alles aan de Forza afgezegeld omdat het best liep, dus afblijven, wel even de nodige checks gedaan, maar alles was naar behoren. We waren als 7e aan de beurt, en er waren al een paar kanshebbers op de titel behoorlijk de mist in gegaan op een zeer moeilijk in te schatten baan. Wij hadden wel een goede run en zetten de derde afstand neer, dus in de finale.
Door motor problemen kon de Red Pearl niet terug komen in de finale. Wij hadden de trekker nog snel aangepast na de eerste run, iets minder lucht in de banden, gewichie naar acteren en de hoogste versnelling die we hebben, helaas werd de trekker erg onrustig na een bijrem actie, toch kwamen we tot de tweede afstand in de finale! dussss, tweede plek op het NK, superrrrrrrrrrr.
Dolblij konden we de beker ophalen en Richard Sprenkels feliciteren met de eerste plek en Working Power met de derde plek. Dat was toch effe mooi gelopen zo aan het einde van het seizoen met een compleet New Holland = Fiat group podium.
2 September: het was even lastig om tijd te maken, maar ....
2 September:
het was even lastig om tijd te maken, maar we hebben een uurtje gevonden, de zomer is ook veel te mooi om binnen te zitten.
Deze update gaat van Laren tot Tonden. Het complete team van de Forza was meegereisd naar laren om te genieten van het weer, gezelligheid en natuurlijk van de Forza. Al jaren doen we hier mee en we moesten onze eerste plaats van vorig jaar verdedigen, dat is gelukt, een dikke full pull en een bijna full pull waar de andere tractoren geen antwoord op hadden, de andere podium plaatsen werden ingenomen door het oostblok, namelijk de Zetor van Slotboom en de Belarus van Geert oftewel Geert Belarus.
Na de 3.4 ton hadden we wat lekkage aan het uitlaat spruitstuk, dit konden we dankzij Wilco Stegeman weer dicht lassen waardoor we ook nog konden aanhaken in de 3.6 ton supersport, we wilden nog graag wat testen met brandstof hoeveelheid, ook hier vielen we in de prijzen, namelijk 2e dus dik tevreden met de prijzen en de kennis opgedaan met de Forza.
Een week later stond Oudenbosch voor de punten op het programma, de baan was moeilijk in te schatten en we hebben ons een beetje vergist, vermoed werd dat we onze snelgang konden gebruiken, dit bleek niet het geval, hij waaide net voor de 100 meter uit, en daarmee stonden we op de 6e plaats, niet slecht ook niet goed. De Belazerus en Sprenkels lieten een staaltje overmacht zien en deelden samen met de geschonden Red Pearl het podium.
Weer een week later, en dan praten we over 17 Augustus stond Meerkerk op het programma, opnieuw een competitie wedstrijd voor de punten. We hadden dit keer de proeftrek, opnieuw waren we overmoedig en wouden we de snelgang gebruiken, ook hier kon deze niet bol gewerkt worden, maar geen man overboord, de proeftrek kon worden overgedaan. De officiële run ging een stuk beter maar nu een versnelling lager gingen we vol gas spinnend naar de "net niet" 100 meter, op dat moment nog de tweede plek. Niet echt tevreden werd de Forza op de vrachtwagen geparkeerd en vast gesjord. Terug gekomen op de baan bleek dat onze afstand nog steeds goed was voor de tweede plek. Enkele toppers hadden problemen. Forever blue wist ook nog over onze afstand te komen maar verder geen andere trekker, dusssss we waren 3e geworden, dat was een mooie opsteker, de tweede keer dit jaar een prijs in de top competitie. Sprenkels leverde opnieuw een top prestatie en Forever blue bereikte met de tweede plek het NK. De week erna werd er nog driftig gesleuteld om wat meer gewicht naar voren te kunnen hangen, en de banden werden gewisseld. Uiteindelijk waren we niet tevreden over de banden en hebben besloten om de oude banden er weer onder te zetten.
Weer een week later stond de wedstrijd in Alphen NB op het competitie programma, er waren toch veel veranderingen aan de Forza gedaan dus het was afwachten hoe die zouden uitpakken. We waren al snel aan de beurt en moesten de eerste officiële trek wegzetten, en dat ging best goed, de trekker ging er redelijk in hangen maar waaide opnieuw uit, naar ons gevoel te snel, maar goed we wisten nog niet waar het goed voor was. En uiteindelijk bleek het opnieuw goed voor de derde plaats, slechts de Belazerus en Red Pearl gingen over de afstand heen, de rest van de trekkers beet zich stuk op onze afstand, dus de prestatie van de Forza was oké! Hiermee staan we ook nog maar 2 punten van de 4e plek in de competitie af, dus dat word nog spannend in Bakel, want daar gaan we wel voor!
Afgelopen weekend werd de oergezellige en altijd top wedstrijd gereden in Tonden city. Hier kunnen we geen punten voor de competitie halen, maar wel bij de sponsoren, dus zijn we er op gebrand om het uiterste uit de trekker te halen. Hiervoor hebben we vrijdags nog getest, met als resultaat dat we meer weten over hoe het niet moet, en dat hoort ook bij testen.
Echter zaterdag ging het een stuk beter, zelfs zo goed dat we eerste waren! Yes Yes Yes, we hadden toch nog weer wat veranderd en dat pakte goed uit, de Forza brulde de baan over ook al zeggen we het zelf, de Belazerus was tweede en team Koers derde. Toch mooi dat deze teams en vele andere de moeite nemen om te komen rijden in Tonden! super!
Later op de avond haakte Rudi nog aan bij de 3.6 ton supersport 6 cilinders,dit doen we elke jaar om toch effe te kijken hoe dat gaat. Rudi moest als tweede en zette de eerste officiële trek neer, bijna 97 meter was het resultaat, opnieuw deed de Forza erugg zijn best, wat later ook bleek, want Rudi mocht plaats nemen op de tweede plek van het podium, Forgotten boy zette een full pull weg, maar voor de rest beten ze zich allemaal stuk op de super taaie baan, Team Hook and Run werd derde. Onze avond kon niet meer stuk, en waarschijnlijk evenaren we dit nooit weer! Je zal begrijpen dat het nog lang gezellig was!
Komend weekend gaan we proberen om de 4e plaats in de competitie te bemachtigen en op 21 September is het NK.
Tot ziens!
24 Juli: Reikhalzend keken we uit naar Speuld, maar ....
24 Juli:
Reikhalzend keken we uit naar Speuld, maar de teleurstelling was groot toen de Forza niet goed van de plek wou komen, er werd geen turbodruk opgebouwd. En op dit moment weten nog niet waarom het niet lukte, er waren wel wat instellingen veranderd maar dat dit zoveel effect zou hebben zagen we niet aankomen. Dat bewijst maar weer eens dat als iets goed is je er met de vingers af moet blijven, maar ja als.... dan.......
Een 9e plek was het resultaat.
Toch maar weer kijken wat een oorzaak kon zijn, hiervoor werd de motor aan een grondige inspectie onderworpen, dwz distributie los en alles maar eens dubbel controleren, eigenlijk nog steeds geen bijzonderheden te vinden. Aan de ene kant gelukkig aan de andere kant vervelend. Toch de motor weer terug gebracht naar de afstellingen zoals hij het hele seizoen draait.
Op naar Putten, Martin had dit weekend de eer om te laten zien hoe het moet, hij heeft dit jaar immers de enige prijs gewonnen bij de Ntto wedstrijden. Helaas ging het nog steeds niet zoals het zou moeten, de koppeling laat zich toch wat anders bedienen dan voorheen, waardoor er te lang op de koppeling werd gereden, dan kom je snelheid tekort, de 6e plaats was het resultaat. We houden onze 5e plek in de competitie stevig vast.
De volgende dag ging het team onder aanvoering van Martin naar de thuis wedstrijd van Martin, namelijk Klarenbeek. Na Putten bleek de trekker nog in goede staat en kon er weer aangehaakt worden. Er werd een strakke full pull neergezet, waar slechts een andere Fiat 850 ook aan kon komen, De tweede run was niet veel minder strak en verschil in sleepwagen afstelling was niet echt te merken, maar die was er wel, de andere trekkers kwamen niet in de buurt van de full pull, dussss een mooie eerste plaats, dit jaar wil het dus wel lukken in de thuiswedstrijden, dat is ook wel is anders geweest.
Op dit moment kijken we de forza nog maar eens na, en maken hem klaar voor de wedstrijd in Laren, hier proberen we altijd aan te haken omdat we het een goed georganiseerde gezellige wedstrijd is, bovendien ligt er altijd een perfecte kleibaan, dus mooi om nog is wat te proberen en om te wennen aan de koppeling.
Ook staan er nu voor het eerst dingen te koop op onze website, dus zou ik zeggen kope kope kope!!
2 Juli: Eindelijk weer een update, door persoonlijke ....
2 Juli:
Eindelijk weer een update, door persoonlijke omstandigheden is een nieuwe update naar achter verschoven, maar hier istie dan.
Op 1 Juni zijn we naar Terwolde geweest, hier proberen wel elk jaar te rijden omdat het voor ons om de hoek ligt, dit jaar stond er ook een mooie foto van de Forza op de reclame borden.
Martin kwam met de dikke Volvo N12 voorrijden om de Forza en de trekker van Rudi op te pikken. Daar verschenen hebben we met veel mensen kunnen bij praten over het wel en wee van de trekker. Veel bekenden hadden tijd uitgetrokken om de Forza van dichtbij te bewonderen. Dat was mooi.
Gaande weg de dag bleek dat er wel een heeeeel mooi baantje werd neergelegd door de vaste preparator Herald! zon baan hebben we nog nooit gehad, zo vlak en zo veel grip.
Omstreeks 4 uur wist Martin met de trekker van Rudi een mooi begin van de dag te maken, hij noteerde met overmacht een full pull waar geen enkele andere trekker bij in de buurt kon komen, mooi gedaan Martin!
Ongeveer 6 uur was het de beurt aan de Forza, in een deelnemersveld met 4 trekkers zette Rudi een rappe full pull neer, hier kwam alleen de Belazerus aan, die na wat schade de trekker wou testen in Terwolde en hoe! Usain Bolt had hem niet bijgehouden!
Omdat we geen oververhitting van de tractoren wilden hebben de Forza en Belazerus niet meer overnieuw getrokken en dus gedeeld eerste.
Weer een uur later konden we aanhaken bij de 3,5 ton superstandaard 6 cilinders, ook hier werd een mooie full pull neergezet, nu moest de Forza weldegelijk werken! maar dat is ook wel is lekker.
In de pull off met niet de minste Ntto trekkers als Freek, Fair power en Proud Eagle werden we ook nog 3e ook, met slechts 1,77 meter afstand op Fair Power, niet slecht, wetende dat we in onze hoogste versnelling reden.
Kortom behalve het koude weer was Terwolde 2013 voor ons een geslaagd evenement.
In de week tussen Terwolde en de wedstrijd in Staphorst is besloten om de versnellingsbak nog éénmaal los te halen om een extra versnelling te plaatsen, we hebben het gevoel dat we op een mindere baan harder kunnen rijden. Dus op zondag avond lag de versnellingsbak weer in stukjes. Opnieuw bewees Koebrugge metaal bewerking ons een fantastische dienst door de tandwielen binnen drie dagen klaar te hebben. wat een service! https://www.facebook.com/pages/Koebrugge-Metaal-Bewerking
of http://www.kmbhengevelde.nl/
Charles en Arjan bedankt!!
Vrijdag avond stond de trekker weer klaar voor Staphorst
Dan Staphorst zelf, dit was helaas een groot fiasco, in de voorgaande week hadden we ook een cycloonfilter opgebouwd omdat we het niet lekker vinden om zonder filter te draaien. Na het wegtrekken van de Forza had ik dit filter gelijk op mijn schoot liggen, oeps foutje, dus van het gas af, door het afregelen van de brandstofpomp kwam er een luchtdrukgolf terug van de intercooler, het cycloon filter werkt dan als een parachute en werd van de bevestiging afgerukt. Omdat ik gestopt was binnen 30 meter mocht ik wel opnieuw starten, bij de tweede start ontbrak het aan scherpte, en werd de groepen pook in de laag ipv hoog gezet, dit was een "trek het haar uit je hoofd" moment, schaamrood op de kaken, enz., laatste dus. Snel vergeten!
Red Pearl sleepte alle punten mee naar Harskamp en de Belazerus won de strijd om de tweede plek, bliksemse Sprenkels werd derde.
Dan Made, weer een week later, het cycloonfilter was nu zo gemonteerd aan de trekker dat hij er ook aan opgetild zou kunnen worden!
Aanvankelijk leek de baan niet erg best na de truckklasse en werd getwijfeld over de versnelling, uiteindelijk is onderaan de toren van babel beslist, na enige handgebaren, om in de hoogste versnelling te rijden, en dat was teveel van het goede, in tegenstelling tot een hoop andere trekkers kwamen we goed van de plek, maar de baan was te zwaar om de toeren er volledig in te krijgen, dus net geen full pull, de 6e plaats was het resultaat, toch niet ontevreden keerden we huiswaarts, wetende dat de Forza er toch serieus aan sleurt. Maar wanneer gaan we dat echt zien? De Belazerus wist de winst naar zich toe te trekken, Red Pearl was tweede maar wel met erg veel motor schade, pfffff, Bliksemse Sprenkels was opnieuw derde.
Op dit moment staat de Forza weer in twee stukken, een voor en achterstuk, waar normaal de koppeling tussen zit. Deze komt niet lekker vrij, er wordt op dit moment hard aan gewerkt om het weer goed te krijgen. tevens is het lagerwerk van de motor gecontroleerd, hier waren gelukkig geen problemen "zichtbaar", maar daar zijn we erg voorzichtig mee gezien de schades om ons heen aan andere 3,4 ton tractoren. Wel zien we dat de gordelplaat ook een deel van de belasting op de krukas opvangt, hier zijn we erg blij mee!
Zaterdag 6 Juli gaan we het proberen in Speuld, zonder cycloon filter, dit is geen succes gebleken, met goede koppeling kijken we er reikhalzend naar uit.
Tot in Speuld!
26 Mei: Stroe, ik kan er niet zo'n mooi verhaal van ....
26 Mei:
Stroe, ik kan er niet zo'n mooi verhaal van maken als sommige woord tovenaars kunnen, maar ik doe ook mijn best. Overigens net als bij de trekker, helaas moest ik (Evert Jan) werken waardoor ik er in Stroe niet bij kon zijn. Maar geen probleem, Martin, Rudi en Ronald gingen samen op pad met de Forza, en dat zou ook erg goed aflopen, eigenlijk beter als met mij erbij, dus de volgende keer ben ik er ook niet bij. euhh, toch wel, maar ik ga niet rijden, dat gaat Rudi doen in Terwolde.
Dan Stroe, er werd een mooie eerste run weg gezet, die was net, maar dan ook net goed genoeg om in de finale te komen, we kwamen 13 cm verder als de Belazerus, de andere trekkers waren Red Pearl, de bliksemse Sprenkels en De Beer was ook los! Na de trek wel een beetje water lekkage maar dat werd snel en vakkundig opgelost door de beste eerste monteur van Wensing, of nie Ronald.
In de pull off was de strategie een beetje veranderd, en dit pakte goed uit, de trekker ging beter "hangen" als de eerste run en daar maak je meters mee, genoeg om tweede te worden! yeah, super, we moesten wel echt onze meerdere erkennen in de trekker van de Beer, nogmaals, De Beer was echt los! Dat bracht dus met zich mee dat er al twee oranje trekkers op het ere schavot stonden, maar er kwam er nog één bij, Richard Sprenkels wist zich ook nog voorbij Red Pearl te wurmen, en was dus derde kort achter ons. Drie Fiats op het podium, dit had niemand een jaar geleden kunnen voorspellen maar het was in Stroe toch echt het geval, ook de orange adventure was er nog, en werd verdienstelijk 7e, dus bij de eerste 7 trekkers 4 Fiats. De messen zullen nu wel extra geslepen worden in de andere kampen............... FIAT 850 POWER zou Rudi zeggen,
Zoals gezegd gaan we zaterdag 1 juni rijden in Terwolde, niet voor punten maar wel om onze trekker in de buurt ook te laten zien aan publiek en de diverse sponsoren.
Tot ziens.
21 Mei: Het waren alweer drukke weken, gelukkig had ....
21 Mei:
Het waren alweer drukke weken, gelukkig had Evert Jan een aantal vakantie dagen opgenomen waardoor er met hulp van Ronald Hendriksen en Rudi, toch een hoop werk verzet kon worden. Dit was ook nodig want na de wedstrijd in Wekerom maakte de versnellingsbak al weer een jankend geluid, wat niet hoorbaar was in een andere versnelling, dus die was ook niet best meer. Ook de turbo gaf wat kleine probleempjes.
10 mei was het strijdtoneel Erichem. Omdat het in Wekerom toch echt te zachtjes ging, hadden we toch een flink verzet voor staan, en we waren toch wel nieuwsgierig of de motor dit kon rond krijgen. De baan was erg hard en we hoopten met onze slick banden grip te krijgen, dit was niet het geval, de Forza was van het begin tot het eind woest en onstuimig volgens de speaker, wat ook klopte. We waren wel verbaast dat de Forza deze versnelling makkelijk aankon. Na de run bleken de tandwielen het te hebben begeven, allemaal schuine tandjes, das niet goe. Ook de turbo vond het niet leuk, en was van mening dat hij moest tegenstribbelen. De 5e plek was het resultaat.
Dat vraagt om actie, en die kwam er! Zondagavond turbo en versnellingsbak gedemonteerd. En op maandag ochtend blijkt dat er toch mensen zijn die onze sport een zeer warm hart toedragen, onmisbaar om goed mee te kunnen draaien in een competitie van hoog nivo.
Cabo turbo technologies (http://caboturbo.nl) had onze turbo op dinsdag al weer klaar!
En een ander bedrijf genaamd Koebrugge metaal techniek,
(http://www.kmbhengevelde.nl), presteerde het om twee sets
tandwielen custom made op woensdag klaar te hebben!
Erg blij worden we van deze service, en we willen deze bedrijven dan ook erg bedanken!
Omdat we toch vinden dat we nu grip te weinig hebben met onze banden hebben we ook de banden vervangen, dit is een lang verhaal maar "de bandenman" heeft voor ons een banden set op maat gesneden. Hiermee houden we vast aan het double cut principe, maar met meer nok, Hans bedankt.
Donderdag en vrijdag als de wiedeweerga proberen van alle onderdelen weer een trekker te maken en op naar Achterberg. Helaas viel de regen met bakken uit de lucht, wat de baan uiteindelijk parten speelde toen het droog werd.
Dus met nieuwe banden toch maar weer in de hoogste Toolox versnelling, en dat ging best goed, we zetten de derde afstand tot dan toe neer. In de pull off ging het helaas iets minder, de trekker was erg onrustig en kon niet echt grip vinden, we bleven steken op de 4e plaats, waar we overigens erg blij mee zijn, want we staan nu ook 4 in de competitie.
Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, en je wint dus zomaar geen prijs. De Fiats van de Beer en Sprenkels uit Brabant blazen een flinke partij mee samen met de Belazerus en de Valtra uit Harskamp, en ook Forever blue heeft nog niet al zijn tanden laten zien........ Het kan dus nog alle kanten op.
Diverse foto’s en filmpjes zijn bijgevoegd in de albums,
Zaterdag is Forza Fiat te zien in Stroe!
3 Mei: Het waren drukke weken! Zoals het een goed ....
3 Mei:
Het waren drukke weken! Zoals het een goed tractorpuller betaamt hadden wij natuurlijk ook de trekker op het nippertje af voor kamperveen, het maken van alle brandstof slangen en nippels verloopjes koste meer tijd dan je zou denken. Ook de intercooler moest nog wat freesbewerkingen ondergaan voor alles weer paste. De donderdag avond voor Kamperveen liep de trekker weer voor het eerst met een oude turbo, eigenlijk geen vuiltje aan de lucht en de trekker liep lekker. De vrijdag werd gebruikt om alle kleinigheden op te lossen en om een nieuwe frisse turbo te plaatsen.
Zaterdag ochtend 27 april hebben we eerst de trekker van Rudi geladen op de oplegger van de firma gebr. de Haan uit bussloo, daarna paste de Forza er perfect bij achterop en zo op naar Kamperveen, met Herald Nales achter het stuur, Herald bedankt! Ondanks dat het af en toe fris was, was het prachtig zonnig weer, mooi pulling weer!
Herald was tevens gastrijder op de trekker van Rudi, hij behaalde een prachtige 2e plaats in de 3.0 ton sport.
Een paar uur later was het de beurt aan de Forza, we waren erg benieuwd hoe hij dit jaar uit de winterrust kwam. Besloten werd om het in een hoge versnelling te proberen. De start was goed, met spinnende wielen vertrok de Forza om vervolgens na het vinden van grip de neus op te trekken en met een dikke 40 km/hr over de finish te denderen, dit hadden we nog niet eerder meegemaakt!
Wat we ook nog niet eerder hebben meegemaakt was het gevolg, een kapotte versnellingsbak, de Forza wou niet meer vooruit of achteruit, dus afslepen maar, teleurstelling alom. Thuis gekomen besloten met het oog op de wedstrijd 3 dagen later om de versnellings bak te vervangen voor een originele, om op die manier de benodigde punten binnen te slepen.
Zaterdag avond of eigenlijk zondagochtend 00:30 hr lag de versnellingsbak in delen, en eigenlijk viel de schade mee, de gebruikte tandwiel set was stuk gegaan, alle tanden stonden er krom op waardoor de bak niet meer rond wilde draaien.
Zondag genoten van de motoren op de superbike wedstrijd in Assen (Rutger bedankt), waarna Evert Jan de versnellings bak weer met frisse tandwielen in elkaar heeft gezet, helaas niet meer de versnelling die gesneuveld was, maar een paar hogere versnellingen, want ook onze langzaamste versnelling kan er eindelijk uit.
Maandag is de versnellingsbak terug geplaatst en de Forza gereedgemaakt voor Wekerom.
Wekerom is normaal een goede kleibaan waar goed grip te vinden is, daarom toch een versnelling lager genomen, helaas geen goede beslissing want de Forza kreeg hem wel erg makkelijk rond, ondanks dat toch een 5e plek, waar we dik en dik tevreden mee zijn. Er komen nog wat veranderingen aan de Forza, als die goed uitpakken en we de goede versnelling kunnen vinden kan het nog een leuk seizoen worden.
Nu op naar Erichem waar we zowiezo harder gaan rijden, of dat goed gaat zullen we dan zien, we zijn benieuwd.
16 April We zijn lekker bezig met de Forza ....
16 April,
We zijn lekker bezig met de Forza, Martin heeft weer de nodige onderdelen gespoten, en verder zijn diverse kleine onderdelen gemaakt voor een goed brandstof aanvoer systeem, veel draai en freeswerk, maar wel zoals we het willen hebben, zelfs banjo bouten kun je opvoeren. Deze materialen liggen momenteel bij de passiveerder. Ook kunnen we de timing van de krukas weer perfect aflezen, dit is gerealiseerd met hulp van onze huisdraaier Bert, Bert bedankt!
De intercooler is ook weer gereed, deze is nu 100% dicht, (of eigenlijk bijna 100%).
Er komt ook nog een nieuwe set banden aan, wat dat wordt blijft nog effe een verassing, we zijn niet vies van een probeerseltje. Nog wel even een week werken voor de kost, maar dan zijn er nog 3 dagen over om alles te monteren en te starten, mits................de brandstof pomp terug is.
Kamperveen is de eerste wedstrijd waar we de Forza willen testen, en dat op naar Wekerom voor de eerste punten.
Zodra de Forza loopt zullen we proberen dit te laten weten op de site.
Kamperveen op Youtube
En Wekerom
19 maart: 16 maart was het zover, de Fiat tractor ....
19 maart:
16 maart was het zover, de Fiat tractor club dag!
Donderdag avond en vrijdag moest de Forza nog even snel in elkaar gezet worden, dwz vooral grote delen, zoals motorkap en dergelijke.
Ook nog snel even het nieuwe tankje afgemaakt omdat we er nu nog bij konden. Ook de distributie van de dynamo hebben we veranderd van V-snaar naar ribbenband, we gaan er vanuit dat die meer vermogen kan overbrengen, maar dit terzijde.
Zaterdag werd de Forza gepoetst en wel naar Witteveen gebracht al waar de Fiat club leden de showroom hadden omgetoverd naar evenementen zaal (of iets dergelijks). Daar kreeg de Forza een prominent plekje. Evert Jan kreeg daar na de gebruikelijke agenda punten, een uur de tijd om onze hobby te promoten, en om te laten zien aan Fiat fanatiekelingen, dat je van een Fiat 850, en onderdelen van heel veel andere types Fiat, een tractorpuller kan bouwen. (want eigenlijk hebben wij een standaard 850 verminkt in de ogen van een echte Fiat fan).
Gezien het applaus aan het eind denken we dat de presentatie in de smaak is gevallen, tevens hebben we de Fiat club leden kunnen laten zien, dat we het merk op onze manier ook proberen levend te houden!
Fiat club bedankt!
25 Februari: Eindelijk weer een update, er is de laatste tijd ....
25 Februari:
Eindelijk weer een update, er is de laatste tijd wat minder gedaan aan Forza Fiat dan de bedoeling was. Evert Jan is nog al is op pad voor zijn nieuwe werkgever, waardoor het werk dan stil ligt, maar dat waren consequenties die hij vooraf wist, als zijn opleiding is afgerond zal er waarschijnlijk meer tijd beschikbaar zijn voor de Forza.
Wel is de intercooler aangepakt, hier zal binnenkort nieuw laswerk aan worden gedaan. Ook is er het één en ander uitgezocht en voorbereid voor het nieuwe diesel opvoer systeem.
We hebben ook weer nieuw aluminium gekregen van onze sponsor CMD aluminium uit Emmen, hiervoor hartelijk dank! www.cmd-aluminium.nl
16 maart moet de Forza weer in elkaar staan, voor de Fiat trekker club dag, af zal hij nog niet zijn maar dat gaan we dan in de opvolgende weken doen.
Ook zijn er wat spannende onderdelen besteld waar we verder geen mededelingen over kunnen doen, en dus ook niet zullen doen. (Turbooohhhh)
Afgelopen week is het wedstrijd programma van de Ntto bekend geworden, dit jaar zullen we op 12 wedstrijden acte de presence geven, om zo veel mogelijk punten bij elkaar te rijden. Ook data van enkele slep wedstrijden zijn toegevoegd.
tot lezens