1 Oktober: Het seizoen is weer voorbij, zoals elk jaar ....
1 Oktober:
Het seizoen is weer voorbij, zoals elk jaar gebruikelijk maken we een overzicht.
Direct na het seizoen 2010 word begonnen met het organiseren en maken van onderdelen, menig uurtje staan we achter de freesbank, al snel komen we erachter dat we meer tijd nodig hebben als verwacht waardoor we seizoen 2011 niet aanhaken, hiermee nemen we wel een risico want mag je dan in 2012 nog wel meedoen?
Ook als anderen bezig zijn met seizoen 2011 gaan wij door met het maken van onderdelen, van de oude Forza is eigenlijk al niks meer over. Je komt erachter dat je een compleet nieuwe trekker aan het bouwen bent.
Januari 2012 komt er een belangrijk moment, namelijk de loting voor deelname aan de competitie van 2012, gelukkig komen we door de loting heen, en mogen we dus 13 wedstrijden aanhaken tegen de sterkste vier cilinders van Nederland. Dit betekent wel dat het gas er vol op moet om de trekker op tijd klaar te hebben.
Vijf weken voor de aanvang van competitie 2012 worden alle beschikbare vrije dagen opgenomen om de trekker op tijd af te krijgen. Lange dagen korte nachten. Terwijl Rudi en Evert Jan bezig zijn in de loze, is Martin druk met plaatwerk en aanverwante zaken.
Verder wordt van alle kanten hulp aangeboden, schoonvaders, vaders, vrienden, fans, zijn tot en met de laatste dag ingeschakeld, wat zeer op prijs word gesteld.
Uiteindelijk gaat het net niet lukken om de trekker voor Koninginnedag af te krijgen, in de laatste nacht wordt de trekker gestart, maar de motor gaat niet rond zoals het hoort. Grote teleurstelling slaat toe, maar lang tijd om daarover na te denken hebben we niet, want de snipperdagen zijn inmiddels op, en de trekker moet klaar zijn voor de volgende wedstrijd.
Toch lukt het in de avond uren en weekend om de motor aan te passen en kunnen we op naar Stroe.
Stroe verloopt goed, geen schade en we moeten nog wennen aan het bedienen van de koppeling.
De opvolgende wedstrijden gaan Rudi en Martin proberen om de Forza de baan over te jagen.
Het blijkt niet mee te vallen om de turbo goed aan het blazen te krijgen, en hebben ook brandstofpomp problemen. De goede afstelling blijkt moeilijk te vinden. Voor de rest blijkt dat we een betrouwbare trekker hebben gemaakt, het meeste wat we nieuw hebben gemaakt werkt naar behoren. Veel zevende en achtste plaatsen worden behaald.
Halverwege het seizoen wordt de brandstofpomp aangepakt, helaas missen we daardoor wedstrijd twee, waardoor we in de competitie toch gevaarlijk dicht bij de onderste regionen van de ranglijst komen, wat degradatie zou kunnen betekenen.
De nieuwe set up van de brandstofpomp bezorgd ons ook wel weer wat nieuwe afstelproblemen maar er lijkt wel meer muziek uit de Forza te komen. Dit kost ons wel een turbo maar dat is part of the game.
Ondertussen krijgen we de Forza steeds beter afgesteld en gaat het ook steeds beter, in Lochem wordt een mooie vijfde plek behaald wat ons naar later blijkt doet belanden op het Nk. Ook de wedstrijden er na gaat het steeds beter maar komen we in de gevaren zone voor wat betreft turbo temperaturen. Er wordt besloten om een nieuwe speciaal geprepareerde turbo aan te schaffen om de problemen de baas te blijven, deze turbo sneuvelt helaas al bij de eerste trek binnen 30 meter in Tonden.
Omdat de spaarpotten al zijn stukgeslagen en de Rabo ons niet wil financieren, besluiten we onze laatste nog hele turbo te monteren en de afstelling naar een veilige zone te brengen om de laatste 3 competitie wedstrijden uit te kunnen zingen.
Dit lukt gelukkig ook, en we hebben eigenlijk binnen de mogelijkheden ook een redelijk Nk gereden, met een achtste plaats.
In de competitie zijn we uiteindelijk negende geworden, niet waar we op hoopten, maar wel de harde realiteit.
We zullen ons nu gaan bezinnen over seizoen 2013, er hoeft niet al teveel veranderd te worden aan de Forza maar we zullen wel iets moeten doen om de turbo's heel te houden, en meer vermogen te maken. Tevens komt er een nieuw brandstof systeem op, de tank die we nu hebben is te klein om 3 runs mee te maken, en we gaan een ander filter systeem monteren.
We gaan ook, als de financiën het toelaten, bekijken of we een datalogger aan kunnen schaffen.
Bij deze willen we alle sponsoren bedanken voor de steun van afgelopen seizoen! Zonder jullie hadden we dit nooit mogelijk kunnen maken, BEDANKT!
16 September: Bakel, Ook vandaag was het weer mooi, de laatste ....
16 September:
Bakel, Ook vandaag was het weer mooi, de laatste wedstrijden hebben we het getroffen met het weer.
Tijdens en na Tzum merkten we dat de trekker niet meer liep als daarvoor. Omdat het de laatste wedstrijd was toch weer iets brandstof bijgegeven om een mooie run te kunnen maken op een perfecte baan. Het mocht echter niet baten want de trekker ging veel te snel uit, we werden weer achtste.
De avond beleefde wel een echte tractorpulling thriller, nog nooit hebben we zoiets meegemaakt.
De competitie 3,4 ton supersport was nog niet beslist, maar de Belazerus had een mooie voorsprong qua punten op Red Pearl, een zesde plaats voor de Belazerus zou voldoende zijn voor het kampioenschap. Maar wat gebeurt er nadat Red Pearl een full pull had neergezet? Een turbo plof bij de Belazerus binnen 10 m na de start, over en uit zou je denken, maar niks is minder waar voor het team van Belazerus, ze presteerden het om 6 plaatsen op te schuiven en binnen die tijd een turbo te vervangen op een hete motor met meer dan 30 man om de trekker, Just in time wist de Belazerus voor de sleepwagen te komen om vervolgens ook nog is een full pull weg te zetten.
Het publiek explodeerde van extase, kippenvel en nog is kippenvel, volgens ons een historisch moment. Daarmee werden Roel en zijn mannen dus kampioen. Ondanks dat het team van Red Pearl met andere gevoelens het moment beleefd hebben, toch gefeliciteerd met de dag overwinning en de tweede plek in de competitie.
Good old Jan van de Weijer wist met een mooie tweede plek in bakel de 3e plek in de competitie te veroveren, ook Jan gefeliciteerd.
2 September: Tzum , De competitie is nog niet afgelopen en we moeten ....
2 September:
Tzum , De competitie is nog niet afgelopen en we moeten nog punten binnenhalen om niet uit de top competitie te vallen.
Gelukkig was de turbo heel gebleven na Alphen, want deze werd best op de proef gesteld en is eigenlijk te klein voor de trekker van dit moment, daarom moeten we de brandstof kraan drastisch dicht draaien om het niet kapot te draaien. Daarom voor de zekerheid de brandstof afstelling nog iets veranderd omdat na Tzum ook nog Bakel volgt.
Het terrein in Tzum had erg te lijden gehad onder het weer en de wedstrijd van vrijdag avond, ondanks dat lag er toch een redelijke baan, hier was naar wij later begrepen hard aan gewerkt door deelnemers en Ntto vrijwilligers.
De banden die wij nu hebben zijn niet geschikt voor een zacht baan als in Tzum, de motor ging niet uit, maar de afstand was niet best, we werden 9e, en consolideren daarmee ook onze 9e plek in de competitie.
26 Augustus: De dag van het NK, we hadden de Forza
26 Augustus:
De dag van het NK, we hadden de Forza in dezelfde afstelling als Tonden gelaten.
Het weer was fantastisch in tegenstelling tot de dagen ervoor en in de rest van het land.
De meeste trekkers haalden in de eerste trek een full pull, en ook de Forza kwam er, maar wel met de hakken over de sloot.
Qua afstelling stonden we al redelijk op het randje, maar het is en blijft het Nk, dus toch een stapje dichter naar het randje gemaakt, maar ook daarmee kwamen we tekort om potten te breken, we zijn achtste geworden, maar hebben wel een paar mooie runs weggezet voor ons gevoel.
Zoals het hele jaar al strijden Red Pearl en de Belazerus om de hoogste eer, dit keer bleek Red Pearl de sterkste, Huib en Gerbrand gefeliciteerd! De Belazerus werd dus tweede, en Henk Donkersteeg werd met Forever blue (en dan praten we niet over de toestand van Henk) derde, ook deze teams gefeliciteerd.
20 Augustus: Tot onze schrik kregen we ook nog een uitnodiging ....
20 Augustus:
Tot onze schrik kregen we ook nog een uitnodiging voor het NK in Alphen, hier hadden we totaal niet op gerekend, maar het goede resultaat uit Lochem was hiervan de oorzaak.
Eigenlijk weten we dat we daar nooit in de prijzen zullen rijden, maar het blijft toch een soort van eer als je er voor word uitgenodigd, en die sla je niet af, dus we gaan zaterdag ons beste beentje voor zetten om niet laatste te worden.
Tot in Alphen
19 Augustus: Een bewogen weekend kunnen we zeggen ....
19 Augustus:
Een bewogen weekend kunnen we zeggen, hoe kan het anders gaan dan verwacht.
Afgelopen week hebben we mede dankzij een goede sponsor een nieuwe turbo kunnen monteren, deze heeft een zogenaamd billet inlaatwiel welke tegen hogere temperaturen kan.
Dus gaf ons dat de mogelijkheid om afstellingen verder te veranderen om vermogen te winnen, dit konden we mooi testen op vrijdag avond in Tonden, tussen de standaard klasse's.
De baan lag er goed bij. Rudi gaf de Forza de sporen, de werking van de nieuwe turbo was overduidelijk te merken, nog nooit stond de Forza zo te stampen bij het optoeren en nog nooit kwam hij zo makkelijk los van voren, echter was na ongeveer 40 meter de pret voorbij, met een horrorachtige jank, een knal en steekvlam kwam de Forza weer tot stilstand, helaas was de turbo al weer overleden. Tot overmaat van ramp stond ook het net nieuw gemonteerde luchtfilter in de fik, ook deze kunnen we afschrijven.
Behalve een horrorachtige jank was het ook een horror scenario, hiervoor hebben we het natuurlijk niet gedaan. Het is eigenlijk ook niet echt duidelijk waarom de turbo de geest heeft gegeven, dit gaan we uit proberen te zoeken om dit niet weer te hoeven ervaren als het kan. (Het filmpje staat in de filmmap.)
De vrijdag avond hebben we eerst nog afgemaakt met de Fiat 1500 van de gebroeders Brouwer, ook dat was een mooie ervaring, deze trekker brulde over de baan. Zonder turbo en dubbellucht komt deze trekker nog iets de kort op de winnaars, maar de potentie is er zeker, Piet, Alex en Richard bedankt!
(Het filmpje staat in de filmmap.)
Maar hoe nu verder met Meerkerk en Tonden nog voor de boeg?
Gelukkig hadden we de oude turbo nog, en hebben deze vrijdag nacht nog gemonteerd, na het schoonmaken van het turbo pijpwerk en intercooler. Om verdere schade te voorkomen hebben we ook de afstellingen zo veranderd, zodat er minder vermogen gemaakt kon worden.
Op naar Meerkerk want de punten hebben we echt nog nodig. Zaterdag bleek een bloedhete dag te worden.
De Forza bleek een mak lammetje geworden met de oude turbo en huidige afstelling, echter werden wel de benodigde punten gehaald om veilig in de competitie te blijven, de 9e plek was het resultaat.
Vanaf Meerkerk zijn we samen met Orange Adventure op gereden naar Tonden. Buiten was het snikheet daar had mens en machine het moeilijk mee. Nadat de zon was ondergegaan werd het zeer goed toeven in Tonden. In Tonden is het altijd feest.
Orange Adventure was niet voor niks naar Tonden gekomen, met de Fiat pakten ze toch mooi de eerste prijs.
Wij hebben de afstelling nog iets gewijzigd waardoor er al weer iets meer pit in de Forza kwam, daardoor zijn we nog op de tweede plek beland ook. De gebroeders Bruggeman werden derde ondanks versnellingsbak schade.
Stonden er dus een keer twee goed bevriende Fiat teams samen op het podium en ook dat is wel is leuk voor de foto die nog volgt.
(Het filmpje staat in de filmmap.)
13 Augustus: Eindelijk weer eens een update, ondanks dat ....
13 Augustus:
Eindelijk weer eens een update, ondanks dat we vakantie hebben is er weinig tijd geweest om een update te schrijven, althans tijd is er wel, maar die vullen we soms liever op een andere manier in, zoals bijvoorbeeld de week voor Harskamp. Na de turboklapper in Klarenbeek sloeg de angst toe, en hebben we voor een tamme set up van de motor gekozen, echter zo tam dat de sleepwagen amper van zijn plek te krijgen was. helaas terug gekomen van een net begonnen vakantie om ruim 20 meter te trekken, we hadden het ons anders voorgesteld.
Dat moest dan ook snel weer anders, en daarom net terug van vakantie nog snel de setup van de motor veranderd naar een iets vinnigere set up, en op naar Lochem.
In Lochem waren we als derde klasse aan de beurt en konden dus een lekker stuk van de prostocks zien, ook kon de baan lekker worden ingeschat.
Er werd door de meeste tegenstanders een lekkere run weggezet maar een full pull was moeilijk, dit werd door slechts twee deelnemers bereikt, wij werden met een afstand van bijna 94 meter 5e, dit was de beste ntto wedstrijd prestatie van dit jaar dus waren we best gelukkig, vooral omdat de meet gegevens aangeven dat er nog meer te halen valt.
Red Pearl en Belazerus maken een thriller van de competitie, 3 punten staat Belazerus los met nog 3 wedstrijden te gaan.
De Orange Adventure maakt er een steeds mooier seizoen van, ze waren opnieuw derde net als in Harskamp, daarom hebben we snel een filmpje toegevoegd in de Fiat map,
De dag na Lochem werd de altijd gezellige wedstrijd in Laren verreden, nog geen 15 km van Lochem af, maar een unieke wedstrijd op zich. Met 4 deelnemers geen overvol deelnemersveld, maar wel een mooie kleibaan waar nog wat te testen valt. Met een kleine verandering aan de afstelling werd een dikke full pull gereden door Martin, de rest van de deelnemers kon daar niet echt in de buurt komen, nadat de wagen iets zwaarder was gezet. In de volgende poging haalden we 97 meter, en werden dus mooi eerste, ook wel is lekker.
En dan Terwolde, een wedstrijd hier op steenworp vandaan, waar we natuurlijk altijd graag willen verschijnen. Een perfecte kleibaan was neergelegd, maar zoals bij velen gaat het op de thuiswedstrijd mis, op voor ons onverklaarbare wijze viel het luchtfilter van de trekker na de start, Rudi ging snel van het gas, maar te laat om niet over het luchtfilter heen te rijden.
Diskwalificatie dus. Gelukkig mochten we nog een keer meedoen bij de 3,6 ton supersport, tussen de zes cilinders hebben we het natuurlijk zeer moeilijk, maar toch konden we een redelijke run neerzetten van 84 meter, en werden daarmee niet laatste. Na nog een keer een afstellings wijziging te hebben aangebracht lijkt Forza toch steeds beter te gaan trekken of zoals door een pulling collega werd gezegd "hij begint steeds beter te bleren",
Voor deze week zullen we nog weer wat dingen veranderen aan de afstelling, maar ook een chronisch probleem met v-snaren moet worden opgelost, tevens zal er een andere turbo worden gemonteerd, degene waar we nu mee rijden wordt teveel op de proef gesteld en willen we graag heel houden voor andere tijden.
vrijdag avond gaan we wat proefrijden in Tonden waarop we zaterdag een dag met twee wedstrijden hebben, eerst voor de punten naar Meerkerk, en daarna op naar de gezelligste wedstrijd van het jaar "TONDEN".
19-Juli: afgelopen week was een raar weekje, de ....
19-Juli:
afgelopen week was een raar weekje, de brandstof pomp was weg voor controle en aanpassing, een andere nokkenas is geplaatst, turbo set up iets gewijzigd, veel veranderingen dus, maar wel met een reden namelijk "meer vermogen" creëren.
Gedurende de week werd duidelijk dat de brandstofpomp meer zou veranderen dan verwacht, daarmee gaf dat tegelijkertijd ook tijds druk, helaas maar dan ook echt helaas was de brandstofpomp niet op tijd klaar voor putten. hierdoor lopen we toch kostbare punten mis, maar het is niet anders.
Zaterdag ochtend alsnog de brandstofpomp opgehaald, en gemonteerd. Na wat technische aanloop problemen de trekker aan de praat gemaakt, en zonder al te veel proefdraaien op naar Klarenbeek, nog net op tijd voor de klasse van Rudi, die had zijn dag niet op een keiharde kleibaan op een prachtige locatie, Klarenbeek organisatie top!!
Daarna was het Forza time, doordat we eigenlijk nauwelijks tijd hadden om thuis proef te draaien kwamen we er in klarenbeek pas achter dat de Forza zich gedroeg als een dronken Russische straatzwerver die leeft op wodka, bij iedere toeren aanzet verslikte hij zich, dus was het moeilijk voor de sleepwagen komen en helemaal moeilijk om van de plek te komen, toch lukte het Martin door de gashandel gewoon door te blijven drukken tegen beter weten in, of toch beter geweten want de Forza kwam er doorheen en ging toch best voortvarend van de plek en haalde een full pull, niet dik maar toch. later bleek dit ook de eerste prijs te zijn gezien de beker die we overhandigd kregen.
We hadden ons optimistisch ook ingeschreven voor de 3.6 ton supersport, helaas was Klarenbeek ondertussen geteisterd door enkele slagregens en de baan was er niet beter op geworden. Maar voor volk en vaderland, en natuurlijk sponsoren, vrienden en kennissen die langs de baan stonden wouden we ons nog best een keertje laten zien. Helaas liep deze run niet zo als het hoort.
Bij de start was moeilijk grip te vinden, dus in de hoogste versnelling van start, nog steeds geen grip bij 30 meter en toen vond de turbo het welletjes en zij doe het zelf maar. Een steekvlam, dikke rookwolk, verbrande olie, dit hebben we nog nooit gehad, dit was onze eerste echte plof, we zijn er niet trots op. Misschien had ik in mijn vorige update niet moeten schrijven over het letterlijk vlammen.
Al met al toch teveel veranderingen doorgevoerd waardoor de turbo door is bezweken, of dit ook betekend dat we vooruit zijn gegaan durf ik niet te zeggen, dat we een andere grotere turbo moeten weet ik wel zeker.
Komende weken zullen we alle zeilen weer moeten bijzetten, om de trekker klaar te maken voor Harskamp, Rudi zal zich daar proberen te laten zien van zijn beste kant met een hopelijk iets minder vurige Forza.
Tot ziens in Harskamp
8 Juli: Goed nieuws, het was al een tijdje rond maar ....
8 Juli:
Goed nieuws, het was al een tijdje rond maar bij deze maken we het bekend, Verhuur en Grondverzet bedrijf Brouwer uit Wenum heeft besloten om ons te sponseren.
De familie Brouwer is de afgelopen jaren flink gegroeid, en zijn voorzien van een up to date machine park.
Ze zijn gespecialiseerd in gemeentelijke werkzaamheden, de mooie New Hollands zijn door heel Apeldoorn en omstreken te bewonderen. Ook een specialisme is grondverzet werk, met hun uitgebreide machine park draaien ze hun hand nergens voor om.
Ondanks dat ze tegenwoordig blauwe Fiat's kopen, stroomt er oranje Fiat bloed door hun aderen, Alex en Richard hebben er dan ook zelf als hobby om naar trekkertrek te gaan met hun prachtig gerestaureerde Fiat 1500,
waar ook nog een beetje Forza Fiat DNA in zit, een foto en filmpje van de 1500 zijn toegevoegd.
De komende tijd staat een van hun mooie Iveco's afgetankt klaar om Forza Fiat te vervoeren naar diverse wedstrijden.
Fam. Brouwer bedankt!
7-Juli: Twee wedstrijdverslagen hebben de volgers nog ....
7-Juli:
Twee wedstrijdverslagen hebben de volgers nog tegoed.
Voor de wedstrijd in Made hadden we voor een vrij extreme brandstofpomp afstelling gekozen, Rudi en Martin gingen hiermee kijken wat er viel te bereiken.
De start was redelijk, geen wegvallende turbo druk, hoge uitlaat temperaturen, maar het koppel was ver te zoeken, dus waaide de trekker veel te snel uit.
We zijn er dus nog steeds lang niet. Dat het wel moet kunnen met een trekker als deze, weten we, dit liet de deksels venijnige Fiat 750 van Richard Sprenkels dan ook zien, hij zat betrekkelijk kort achter de toppers.
Twee weken later hadden we bijgeschreven voor de slep wedstrijd in Soest, we willen toch nog het een en ander testen, dit pakte op het eerste gezicht redelijk goed uit, voor het eerst hebben we zorgwekkende turbo inlaat temperaturen, ook was er een kruiwagen vol koppel aanwezig, wel zijn we te snel toeren kwijt, met een sleepwagen welke dramatisch ver weg zakt in de veen ondergrond, en een slechte balans, kunnen we dan ook geen grote conclusie trekken uit de mooie tweede plaats die we hebben gehaald.
Tussen de zes cilinders van de slep superstandaard hebben we ook nog aangehaakt, hiervoor hadden we de balans verbeterd, het resultaat was vergelijkbaar, de uitslag weten we niet, maar niet als laatste in ieder geval.
filmpje Soest http://www.youtube.com/
De komende week is er wat tijd om grotere ingrepen te doen aan de Forza, de brandstofpomp zal worden aangepakt om wat zaken te verbeteren, en ook de motor set up zal worden aangepast.
12 Juni: Hij trekt nog geen worst van het bord, dat ....
12 Juni:
Hij trekt nog geen worst van het bord, dat is wat we veel te horen krijgen, jammer jammer jammer, maar wel waar.
Voor de wedstrijd in Achterberg konden we niet veel veranderen ivm tijd gebrek, alleen het veranderen van de timing bracht niet waar we naar toe willen, de motor loopt niet lekker, maar een duidelijke oorzaak hebben we ook niet.
De 7e plek was het resultaat, behaald dankzij een behoorlijk koppel.
Voor de wedstrijd in Staphorst hadden we nog een beetje met timing gespeeld en ook her en der wat lekkages aan het inlaat systeem verholpen, geen grote dingen veranderd dus, dat was ook te zien aan het resultaat opnieuw de 7e plek.
Vooral Trekkers als Belazerus, Red Pearl, Forever Blue, Working Power Carpenter en Dancing on Wheels rijden ons het spreekwoordelijke snot voor de ogen. Maar we geven echt niet op, we hopen ze toch nog een beetje concurrentie te geven voor het einde van het seizoen.
Al met al staan we in de competitie op de 8e plek, samen met de andere Fiat 850 Orange Adventure, dus veel fouten kunnen niet worden gemaakt,
Aankomend weekend staat de wedstrijd in Made al weer voor de boeg, dat is dan wedstrijd 7 van 13, het gaat heel hard, en het word dringend tijd om de Forza wat beter op toeren te houden dan nu het geval is.
Tot ziens in Made
29-Mei: Op weg met een torpedo neus naar ....
29-Mei:
Op weg met een torpedo neus naar Didam. Martin heeft toch een
beetje als hobby oude trucks, daarom ging hij dit keer samen met Rudi in een oude Volvo N12 op stap.
Enkele fotos staan in het fotoboek.
De baan in Didam was volgens velen niet optimaal, maar voor iedere deelnemer liggen er ook dan, gelijke kansen.
Rudi reed samen met nog 6 anderen een full pull, prachtig onze eerste, en nu had de Forza ook nog weer wat harder gewerkt dan vorige wedstrijden.
In de pull off bleek dat we nog wel moeten doen om aansluiting bij de top te krijgen. De 6e plaats was het hoogst haalbare.
Er moeten nog wat pk's wakker worden geschud, maar we hebben hoopvolle data gekregen, dus gaan we voor Achterberg voor het eerst iets veranderen.
Tot in Achterberg.
22 Mei: En opnieuw staat de Forza in de schuur zoals ....
22 Mei:
En opnieuw staat de Forza in de schuur zoals hij eruit is gegaan. In Erichem heeft het motortje redelijk gewerkt, maar de afstand was nog niet echt top.
Evert Jan was weg voor het werk en Rudi moest voldoen aan zijn loonwerk verplichtingen.
Martin en Ronald namen de honneurs waar.
Martin kreeg de Forza wel op volle toeren van de plek, maar bleef met een nog nader te onderzoeken balans steken op een redelijk slechte plek op de baan, die overigens snel opknapte tijdens de wedstrijd.
Langzaam komen we meer te weten over de nieuwe Forza en kunnen we dingen aanpassen waar nodig.
In Didam gaat Rudi het proberen.
Op het werk is Evert Jan een zuiger type tegen gekomen, waarvan er volgend jaar 4 in de Forza zullen zitten, een foto staat in het foto tabje, ziels gelukkig istie er mee,
Tot in Didam
16 Mei: Wat een hectische 6 weken hebben we ....
16 Mei:
Wat een hectische 6 weken hebben we achter de rug, echt alles
hebben we gegeven, om de trekker zo goed en af mogelijk neer te zetten.
Ook in de dagen voor Stroe moesten we tot diep in de nacht aan het werk om de laatste klusjes af te ronden.
Nadat de Forza Fiat door de Firma Boonzaayer al was voorzien van een uiterst glimmende laklaag, is de Forza afgelopen week ook door Cees Effect voorzien van de sponsor logo's, allemaal reflecterend sticker materiaal, wat een erg mooi effect (Cees Effect) geeft.
Nadat zaterdag de cadautjes van de jarige dochter Marijke waren uitgepakt en het voetbal team E2 van Jari kampioen was geworden, (ook niet onbelangrijk), konden we afrijden naar Stroe, nog wel wat regen onderweg, het was daarna koud maar wel droog en af en toe de zon.
Bij aankomst was het een mooi weerzien met de deelnemers van de 3,4 ton supersport, het is echt leuk om ze naar een jaar afwezigheid weer te zien, en wat een beren van trekkers staan er klaar om gas te geven.
Sponsor Cees effect zorgde met zijn gerestaureerde oranje Fiat 500 nog even voor een paar mooie foto momentjes, hij is tevens de oprichter van het Forza Fiat promo team, dat stond tenminste op de 500,
Na een redelijk succesvolle technische keuring konden we op naar de weegbrug, hier werden we best blij van, we hebben met 100 kg minder op de weegschaal nog steeds even veel verplaatsbaar gewicht als de sportklasse uitvoering. Behalve dat er veel is bijgekomen is er dus nog meer afgegaan,
Dan de run, dat is effe wat anders, voorheen konden we bij wijze van spreken half gas wegtrekken, maar nu moeten we stoken, en dat had ik simpelweg nog niet onder de trillende knie. De koppeling was te snel los, na het wegtrekken zakte het toerental nog verder weg, maar toch pakte de motor weer op, maar boven de 2000 toeren is hij niet geweest. Bij ongeveer 65 meter stond de gewichtenbak vooraan, en was de snelheid uit de trekker, en bij 73 meter was het gedaan. De 8e plek was het resultaat. Twee filmpjes staan onder de tab filmpjes
Toch zijn we erg tevreden, alles heeft gefunctioneerd, en niks is in stukken gevallen, de trekker staat weer in de schuur zoals hij eruit is gegaan, dat moest eigenlijk ook wel, wat alle snipper-dagen zijn op, daarvoor wil ik overigens ook Pon Power bedanken, voor de flexible planning.
Dan aanstaande zaterdag naar Erichem waar ik niet aanwezig zal zijn vanwege het werk, Martin zal het oranje stalen paard gaan berijden, hopelijk houdt hij de teugels stakker vast, en dan gaat het hopelijk nog wat beter dan in Stroe. Martin succes,
Tot in Erichem
9 Mei: Nog even snel een update voor Stroe, na de ...
9 Mei:
Nog even snel een update voor Stroe, na de teleurstelling van het niet op tijd klaar zijn te hebben verwerkt, hebben we de Forza weer met beide handen beet gegrepen.
Afgelopen weekend hebben we de gordelplaat aangepast en terug gezet, nu bleef de motor ook na proefdraaien lekker rond gaan. Toch nog wat tegenslag met een lekkende krukas afdichting maar nadat te hebben opgelost hebben we zondag met turbo en aanverwante zaken proefgedraaid, ook dat ging lekker en klonk veelbelovend, alleen krijg je er wel knikkende knieen van, wat een rake klappen.
Momenteel staat de Forza bij Cees Effect om de trekker te bestickeren. Dan hebben we nog twee dagen om hem af te werken, sensortje hier kabeltje daar, schroefje zo, en dan moet het zaterdag in Stoe gebeuren, we hebben echt geen hoge verwachting, we zijn blij als we zonder schade een normale run kunnen maken.
Tot Stroe of later
30 April: Wekerom moest het gebeuren ....
30 April:
Wekerom moest het gebeuren.
Ondanks dat we afgelopen week abnormale uren hebben gedraaid is de Forza niet in Wekerom geweest, zaterdag avond laat hadden we de brandstofpomp in handen.
Maar de hoeveelheid werk was nog veel, toch hebben we doorgezet en zondag op maandag nacht doorgegaan tot de motor draaide, het leek allemaal goed. Rake klappen uit de uitlaat waar je kippenvel van kreeg. Na het proefdraaien nog een keer timing controleren, oeps dat ging niet zoals het hoort, de krukas draaide niet lekker rond, wat hij gewoonlijk wel doet, daarom om 6 uur in de ochtend besloten om niet meer door te gaan, eerst de oorzaak achterhalen. Nu maandag avond weten we dat we goed hebben gehandeld, door de niewe gordelplaat is er toch wat spanning op een lagerkap gekomen, dit is te zien aan een lager, gelukkig is de krukas nog als nieuw. Voor Stroe zal de gordelplaat worden aangepast en zullen we weer een verwoede poging doen om Forza Fiat op de baan te krijgen.
Ik wil via deze weg nog wel iedereen gruwelijk bedanken die ons afgelopen week hebben bijgestaan, zonder hun hulp hadden we de motor nooit gestart gekregen.
Rudi, Martin, Ganze, Jeroentje, Henne, ties, Cees, Mark, Richard, Woutje en Tinka super turbo bedankt!
23 April: Stug gaan we door, slaap of geen slaap ....
23 April:
Stug gaan we door, slaap of geen slaap.
Afgelopen week zijn we druk geweest met de motor, versnel-lingsbak en intercooler, er waren toch weer wat dingen anders als verwacht, wat toch weer kostbare tijd inneemt.
Ondertussen zijn de eerste gespoten delen weer terug, Martin wat ben je toch een held voor ons team!
Morgen (dinsdag) komt de trekker zelf weer terug van de spuiterij, ook dat loopt weer vlekkeloos.
En dan nu als een gek ventje opbouwen en aan de praat zien te krijgen, daarvoor hebben we wel een brandstofpomp nodig, die is er nu nog niet, maar we hebben hoop, week 17 dan maar?
Wekerom moet het gebeuren!!
14 April: Het word nog spannend, gaan we het halen ....
14 April:
Het word nog spannend, gaan we het halen of niet?
Voorlopig doen we stinkend ons best, afgelopen week zijn 60 % van de onderdelen naar Straal en spuitbedrijf Boonzaayer gebracht, zij maken er weer iets moois van.
Met een niet al te snuggere actie had ik (Evert Jan) een vieze deuk in de motorkap getrokken met de takel.
AAAAHHHHH, pijn in de buik, maar die deuk is al niet meer te zien, met Martin zijn vakmanschap is dat kinderspel. Martin superrrr.
Momenteel liggen 99% van de bouten van de Forza bij de verzinkerij, die zien er straks weer als nieuw uit, zo zijn ze niet te koop.
Helaas is de brandstofpomp nog niet binnen, week 16 zal hij volgens zeggen arriveren.
Wij gaan verder met het monteren van de motor en versnellingsbak, en zodra de eerste gespoten delen terug zijn gaan we assembleren, zoals dat mooi heet.
Wekerom moet het gebeuren!!
9 April: Even een korte update, de druk staat er ....
9 April:
Even een korte update, de druk staat er vol op, alle steuntjes, leidingen en andere kleinere zaken zijn voor elkaar.
De remmen zitten er nu ook op, dwz de cilinders, het viel best tegen om pedalen met een fatsoenlijke overbrenging kwijt te raken, maar het is denk ik gelukt,
De besturing is af,
De koeling zit er op,
De intercooler is zo goed als af, alleen nog wat zetwerk voor de ventilatie schacht.
Aankomende week gaan we alle losse delen demonteren om ze naar Boonzaayer Vof te brengen voor het stralen en spuiten, wij gaan dan de motor en versnellingsbak afronden.
De brandstofpomp komt nu volgens zeggen volgende week, alleen ga ik er nu een weeknummer aan koppelen, anders blijft het volgende week, dus zou het week 15 moeten worden.
Wekerom moet het gebeuren!
1 April: Het is geen grap, Forza Fiat is af, tenminste ....
1 April:
Het is geen grap, Forza Fiat is af, tenminste zover als we nu zijn.
Druk druk druk, op meerdere fronten word hard gestreden, momenteel vergt de intercooler de meeste tijd, het maken van een deelbare intercooler is bewerkelijk, maar het resultaat mag er straks denk ik wel zijn. Onze aluminium lasser Richard van sponsor Avloh verricht mooi werk!
Afgelopen week zijn ook de laatste delen van de versnellingsbak binnengekomen, deze kan in elkaar, de komende week gaan we hier aan beginnen.
Ook de motordelen zijn nu allemaal compleet, en dus ook de motor kan in elkaar. Op de brandstofpomp is het nog even wachten maar volgens zeggen is deze ook komende week gereed.
Tussendoor nog even naar de turbo meneer om ook dat goed op druk en rails te krijgen.
Martin ontfermt zich over het plaatwerk, en ook dat ziet er weer prachtig uit.
Al met al dus lekker bezig, de puzzelstukjes vallen steeds meer op de plek.
Wekerom moet het gebeuren!
27 Februari: Effe weer een update, afgelopen weken zijn we ....
27 Februari:
Effe weer een update, afgelopen weken zijn we bezig geweest met de versnellingsbak, intercooler en motorkap.
De versnellingsbak delen zijn bijna klaar op wat kleinigheid na, Bert van Boven heeft weer prachtig werk gemaakt, binnenkort gaan we de bak samen bouwen.
Het eerste laswerk aan de intercooler word ook deze week gedaan. Zelf maken we de motorkap op de trekker.
Ondertussen is Martin bezig met de spatborden strak te maken,
Ook moet er gewerkt worden voor de kost, maar alle vrije uren worden gespendeerd aan de trekker, we willen graag op tijd klaar zijn voor de competitie, en daarvoor liggen we goed op schema, de puzzelstukjes vallen op de plek,
Binnenkort meer fotos en nieuws.
4 Februari: Yes de rolkooi delen zijn binnen, nog dezelfde ....
4 Februari:
Yes de rolkooi delen zijn binnen, nog dezelfde avond is begonnen met het aanpassen en plaatsen van de voorgebogen delen.
Dat was nog niet makkelijk, wat is mooi, wat is practisch, wat is veilig en waar ligt het compromis, nou we zijn er uit, en ook best trots op.
Altijd makkelijk als je nog wat oud kapwerk achter de hand, hebt, toch beter voor de beeldvorming.
Kees Bouwmeester en Bartje IJss. bedankt voor het lenen van de hydraulische pijpenbuiger, hiermee konden we de nodige aanpassingen maken.
Gelijk ook spatborden en stoel aan de rolkooi gemaakt, zodat alles met de takel van de trekker gelicht kan worden mocht dat nodig zijn.
We gaan nu in rap tempo verder met intercooler, aanpassen motorkap en andere zaken, het is immers zo 30 April, en er is nog zat te doen.
We houden je op de hoogte!
18 Januari: In de eerste plaats voor alle lezers een zeer ....
18 Januari:
In de eerste plaats voor alle lezers een zeer goed 2012 toegewenst. Afgelopen week en tussen de feestdagen is er lekker doorgewerkt aan de Forza, ondanks dat het altijd meer werk is dan je vooraf denkt / hoopt is er toch het een en ander afgerond.
De achterbrug is afgefreesd door Jacco Hugen, dit omdat we toch wel een beetje veel kilo's in de remmen hebben gestopt, wie mooi wil zijn moet soms pijn lijden. Hierna is de achterbrug weer in elkaar gezet en afgesteld.
Ook is het uitlaatspruitstuk af, hier gaat altijd ongelofelijk veel tijd in zitten, maar de binnenkant is strak gepolijst en de hij is lekker vlak aan alle kanten, door twee schuifmoffen te gebruiken hopen we dat hij ook vlak blijft na een run.
diverse fotos zij toegevoegd in het fotoboek
Binnenkort meer goed nieuws!
9 Januari: Goed nieuws! het kan niet op, al weer is Rudi in ....
9 Januari:
Goed nieuws! het kan niet op, al weer is Rudi in het nieuws.
Rudi en Wilma zijn namelijk de trotse ouders van de kerngezonde dochter Jasmijn geworden, het eerste wat Rudi zei "ja ja Jimmie er is meer dan trekkertrek", gelijk heeft hij, niks kan daar tegenop!
Maar wanneer kom ie weer prutsen in de loze Rudi?