Jaaroverzicht 2008 Forza Fiat ....
Overzicht seizoen 2008
Aanvankelijk leek ons seizoen stroef van start te gaan, onderdelen welke net niet op tijd af waren voor Nijkerk, een gescheurde bus vlak voor Kamperveen, hard werken om er 4 dagen later weer te staan in Wekerom, waar hij ook weer met schade van terug kwam. Hierdoor misten we de competitie wedstrijd in Noordscheschut. Vlak voor Lopik was de trekker weer klaar en kon het seizoen pas echt beginnen, vanaf dat moment is het eigenlijk ook steeds beter gegaan, we zaten aanvankelijk tussen plek 7 en 4 in de competitie. Al snel bleek dat we vermogen tekort kwamen voor de derde versnelling en teveel hebben voor de tweede. Volgend jaar zou het mooi zijn als de snelheid omhoog gaat. Ook hadden we niet echt de grip zoals bijvoorbeeld de Carpenter dat heeft. Daarom hebben we besloten dat als de motor verder heel bleef, we nieuwe opgesneden banden zouden kopen. In Staphorst hebben we voor het eerst gereden met de nieuwe banden. Enkele weken later hebben we in Speuld onze eerste beker binnen gehaald, hierdoor hadden we ons meteen ook geplaatst voor het NK. Op wat kleine dingen na heeft Forzafiat zich verder goed gehouden, wat af en toe niet goed werkt is het differentieel, de trekker zoekt op de baan en trekt af en toe naar rechts, hierdoor maken we meters teveel of we moeten bijremmen. Hier proberen we voor komend seizoen wat aan te doen. In Harskamp haalden we een bizarre tweede plek, na de proeftrek liep ons voorwiel eraf, de proeftrek werd onze afstand, en was goed voor een tweede plek. Inmiddels waren we opgeklommen naar de vierde plek in de competitie, en zijn hier ook gedeeld met Working Power op geeindigd (nou ja we hebben in ieder geval even veel punten), de totale uitslag van de competitie was:
Aan het eind van het seizoen is het ook tijd voor het NK, dit jaar in Meerkerk, na twee goede pogingen om in de finale te komen is dat ook gelukt samen met de Belazerus, uiteindelijk zijn we als tweede geeindigd, voor ons natuurlijk een fantastisch resultaat, mede omdat we een lijn naar boven te pakken hebben, we gaan er alles aan doen om deze lijn voort te zetten.
SEE YOU IN 2009.
28 december: De afgelopen maanden hebben we gebruikt om ....
28 december:
De afgelopen maanden hebben we gebruikt om ons motorisch voor te bedreiden op volgend seizoen, er is weer een andere nokkenas gemaakt om nog meer lucht binnen te kunnen krijgen, daarvoor moesten de zuigers ook aangepast worden, we hebben toen besloten om gelijk nieuwe te maken, de oude houden we voor reserve, ook zijn er nieuwe verstuivers gemonteerd, en is de motor weer samengebouwd aan de trekker. Ook hebben we een extra oliepomp gemonteerd om de zuigerkoeling te verbeteren, de opbrengst van de gewone pomp is nu volledig beschikbaar voor de motor,
Voor zondag 28 december hadden we ons ingschreven voor de indoor wedstrijd in Ettenleur, en we zijn weer een nieuwe ervaring rijker, binnen op een korte zandbaan bij een graadje of 2 onder nul, een geweldige gezellige wedstrijd met pulling fanaten uit het hele land en zelfs Zwitserland, hier konden we mooi de motor testen, voor ons was er echter niet genoeg grip om ons goed te kwalificeren, we zijn als 4e geeindigd, de motor is wel goed gebleven ook al heeft hij niet echt hard hoeven werken.
Nu gaan we verder met de andere versnellingsbak en achterbrug, de trekker blijft nu compleet in de schuur staan zodat we altijd kunnen rijden, mochten de delen niet op tijd terug zijn.
17 September: Er zijn weer verscillende filmpjes van afgelopen ....
17 September:
Er zijn weer verscillende filmpjes van afgelopen seizoen toegevoegd, ook het NK in Meerkerk zit er bij.
13 September: Een van de regels van de NTTO is dat de trekker ....
13 September:
Een van de regels van de NTTO is dat de trekker geliterd moet worden als je bij de eerste drie op het NK of competitie hoort, dus we moesten naar Stroe om te literen, onze trekker viel zoals verwacht onder de 5,5 liter en we waren dus goed gekeurt, de avond ervoor was de kop gedemonteerd, en wat bleek! eingenlijk niks, de motor ziet er van binnen nog perfect uit, helaas moeten de zuigers er wel weer uit omdat ze moeten aangepast worden voor een nieuwe nokkenas, dus het zegel zal er weer af moeten.
31 Augustus: Vandaag is Rudi nog een dagje op stap geweest met ....
31 Augustus:
Vandaag is Rudi nog een dagje op stap geweest met Forzafiat, hij heeft meegedaan in Joppe, in de eerste trek hadden we last van veel wielspin en hopen zand voor de wagen, geen goede afstand dus, in de tweede trek kwamen we tot 96 meter, uiteindelijk goed voor een 5e plaats, wel weer een paar goede treks in de derde versnelling gereden.
23 Augustus: Vandaag al weer de laatste wedstrijd welke in ....
23 Augustus:
Vandaag al weer de laatste wedstrijd welke in Bakel plaats vind, voordat we naar de wedstrijd gingen hebben we nog even een trekkerhandelaar bezocht, deze had nog een echte ouderwetse bikkelaar van italiaanse afkomst staan, met 4,9 liter inhoud, we konden hem daar niet laten staan in de regen en kou en hebben hem gekocht, en daarna op naar Bakel.
Working power had vandaag de proeftrek en zette een full pull neer hierna hadden wij de proeftrek en zetten 99,30 meter op de borden, maar besloten toch de proeftrek over te doen omdat de neus toch al snel de lucht in kwam, working power zette daarna 98 meter op de borden en was tweede, hier konden wij niet meer aankomen en hadden bijna 97 meter, en zijn daarmee derde geworden. De Carpenter was eerste, voor de plaats op de ranglijst was dit wel mooi want we komen allebei op 105 punten, en dus een gedeelde 4e plaats in de eindstand. De volgende dag hebben we de nieuwe italiaanse bikkelaar opgehaald, dit word weer een nieuw project, de foto's en filmpjes volgen binnenkort.
16 Augustus: Vandaag gingen we opnieuw met de Hamer ....
16 Augustus:
Vandaag gingen we opnieuw met de Hamer Parijs Dakar truck op pad, voordat we wegwaren nog wat spannende uren omdat de truck zonder brandstof kwam te staan, de tankmeter gaf vol aan, maar in geen van de 4 tanks zat nog brandstof, maar dat lossen we natuurlijk op, en alsnog naar Meerkerk, daar aangekomen konden we de trekker gelijk klaarmaken en wegen.
De tribunes zaten stamp vol het weer was perfect en de baan werd gedurende de dag beter en beter, we waren als 4e aan de beurt en reden de derde afstand, bij het NK heb je twee kansen om de beste afstand neer te zetten, daar maakten we handig gebruik van want voor onze tweede run hebben we de gewicht verdeling veranderd en reden mede daardoor, samen met Belazerus 2 een full pull, verder kwam er niemand bij, dus we waren al tweede. Tijdens de tweede run begon de trekker wel behoorlijk brandstof te lekken door een losgetrilde banjo bout, deze was van de brandstof toevoer, gelukkig is de brandstof druk op de pomp blijven staan, anders was het vermogen wel ingestort.
Dus we hadden een superfinale samen met Belazerus, van tevoren hadden we hier niet over durven denken, in de super finale zette de Belarus niet echt een goede run neer, het op en terug schakelen liep niet als vanouds en de afstand was te verslaan, ware het niet dat het bij ons ook niet perfect liep, de trekker trok in tegenstelling tot de vorige runs sterk naar rechts, en er moest hard bijgeremd worden om op de baan te blijven, na wat bokken strak langs de witte lijn de koppeling ingetrapt, helaas 4 cm, ja echt 4 cm te vroeg, jammer maar helaas, net geen eerste, maar ondanks dat zijn we super tevreden met de tweede plaats en gunnen het team van de Belazerus 2, na een geweldig seizoen van "de" sterkste trekker, de eerste plek.
en nu op naar Tonden!
Aangekomen in Tonden moesten we gelijk de Fiat 780 klaarmaken voor de standaard wedstrijd, Gert Boonzaayer van het gelijknamige straal en spuit bedrijf was de bestuurder, en werd nog verdienstelijk derde. Dit jaar 3 wedstrijden gereden en 3 prijzen dus niet verkeerd. Dit is ook gelijk de allerlaatste wedstrijd geweest voor de Fiat 780, (met een traan in de ogen), het gesjouw met dubbelucht zijn we zat, en vanaf nu stoppen alle tijd en energie in Forzafiat.
Helaas was de run van de Forzafiat hier slecht, de trekker trok nu weer naar links en er moest weer behoorlijk geremd worden om op de baan te blijven, waardoor de grip minder was, wat wel mooi was is dat er een Fiat 850, namelijk van de gebroeders de Beer, ook wel "de Beertjes" genoemd de eerste plek haalde, het verschil met de gebroeders Bruggeman en de gebroeders van den Hardenberg (ik geloof dat mijn broer beter ook in het team kan komen) was niet groot, maar goed eerste is eerste, dus ons Fiat hart is tevreden, en de mannen van de Beer zijn niet voor niets uit het verre Oudenbosch hier naar toe gekomen, en zijn "de sterktse viercilinder" van Nederland!
Martin Boonzaayer, ook weer van het gelijknamige straal en spuitbedrijf, heeft nog meegestreden in de 3,5 ton supersport met Forzafiat en zette daar wel een mooie run neer, hij werd tussen de intergekoelde P-pomp ingespoten zescilinders lang geen laatste, (exacte plaatsen weet ik nog niet), dus daar waren we wel content mee.
Volgende week de laatste competitie wedstrijd in Bakel, hier moeten we proberen onze vierde plek in de competitie te verdedigen.
15 Augustus: We zijn gevraagd in om in Tonden op de vrijdag avond tussen ....
15 Augustus:
We zijn gevraagd in om in Tonden op de vrijdag avond tussen de standaard klassen in, een demo/proeftrek te doen, en aangezien we dat graag wilden zijn we vrijdag avond met de Fiat 780 en Forzafiat afgereisd naar Tonden. De avond ervoor hebben we nog de distributie aangepast om wat meer te kunnen spelen met de brandstofpomp timing, we hebben het nog weer een keer geprobeerd in de derde versnelling, er lag weer een mooie kleibaan en er was grip zat, de trekker reageerde goed op de verandering en was taaier dan ooit tevoren, de motor gaf niet op maar de koppeling heeft zen beste tijd gehad, deze slipte aan het eind van de run door. savond nog even de koppeling bijgesteld en de trekker klaar gemaakt voor het nederlands kampioenschap in Meerkerk.
9 Augustus: Dit is voor ons altijd een feestweekend ....
9 Augustus:
Dit is voor ons altijd een feestweekend, bij ons in het dorp kermis, en de trekkertrek wedstrijd in Lochem, dubbel feest dus. Zaterdag ochtend begint het oranjefeest altijd met een optocht door de buurtschappen, hier wouden we graag tussen rijden met Forzafiat, om de buurt een beetje kennis te laten maken met de trekker en dergelijke.
Sponsor Hamer had ons aangeboden om gebruik te mogen maken van hun Parijs Dakar assistentie truck, dit aanbod namen wij graag aan, dit is een soort van toetje. Daarom hebben we de optocht gereden met de Hamer truck en trekker op de kar, en zijn daarna afgereisd naar Lochem. Zon mooie aankomst hadden we nog niet eerder gehad, de truck trok veel aandacht, wat ook de bedoeling is van sponsoring natuurlijk, fotos ervan zijn bijgevoegd.
Ook de wedstrijd liep voorspoedig, er waren geen full pulls, we zijn als 4e geeindigd, en zijn daarmee op de 4e plek in de competitie beland, hartstikke mooi, ook al zal Working Power er alles aandoen om ons in de laatste wedstrijd weer te passeren, maar momenteel is Forzafiat in goede conditie, dus....
Aankomend weekend is weer een topweekend, het NK in Meerkerk welke weer samen met de A-divisie wordt verreden, en daarna de topper in Tonden, alle 3,5 ton sportklasses met hun eigen regels door elkaar, en de winnaar mag zich van ons de sterkste 4 cilinder van het jaar noemen.
3 Augustus: Omdat de trekker toch al op de Iveco BE ....
3 Augustus:
Omdat de trekker toch al op de Iveco BE combinatie van bestratings bedrijf Krönmuller stond, konden we twee vliegen in één klap slaan en zijn we ook naar de wedstrijd in laren geweest, een bere gezellige wedstrijd voor de hele familie met een mooie harde kleibaan, er gingen van de 8 trekkers er 3 door naar de finale na een full pull, in de pull off zijn we mooi 2e geworden, ruim een meter achter de niet kinderachtige krachtpatser van de gebroeders Bruggeman, ook hiermee zijn we blij. Jari wist nog de eerste plaats te pakken bij de traptrekker wedstrijd voor 5 en 6 jarigen, jaja, het fanatisme zit er al vroeg in, mooi man.
2 Augustus: Het seizoen loopt al weer aardig naar het ....
2 Augustus:
Het seizoen loopt al weer aardig naar het einde en er vallen al weer beslissingen, vandaag werd bij ons in de 3,5 ton de kampioen ook al bekend, namelijk Roel Jansen met de Belazerus 2, Roel en Rudi gefeliciteerd.
Ook de strijd om de tweede en derde plek is redelijk beslist omdat de Carpenter vandaag gewonnen heeft en daardoor een grote afstand heeft op nr 4 van de competitie, wij strijden nog voor de 4e plek, ook al ging het vandaag niet helemaal zoals afgelopen weken, de balans hebben we verkeerd ingeschat en zijn 6e geworden, echter de huidige nr 4 heeft ook punten laten liggen dus het verschil met nr 4 is nog 1 punt, dus we moeten er nog hard voor gaan komende 2 competitie westrijden, volgende week is de wedstrijd in lochem, dit beschouwen wij een beetje als onze NTTO thuis wedstrijd ook al is het 30 km hier vandaan.
Ook hebben we vandaag nog een keer bij de hypropullers aangehaakt, hier is Forzafiat 2e geworden ook al kregen we de beker van de derde prijs, maar goed die staat nu bij een ander op de kast te prijken.
26 Juli: Wat een mooi weer gisteren in Harskamp ....
26 Juli:
Wat een mooi weer gisteren in Harskamp, wat een mooi wedstrijd terrein, wat een ongelofelijke mooie baan, en wat waren er mooi veel sportklasse trekkers, kortom alles wat je nodig hebt voor een mooie avond tractorpulling.
14 deelnemers in de 3,5 ton sportklasse, we waren als tweede aan de beurt en hadden ook een proeftrek, de trekker ging er lekker in hangen, en stopte bij 97,79 meter, maar bij het neerkomen liep het linkervoorwiel weg! ai, niet de bedoeling, maar omdat het vlagsignaal al was gevallen, werd de trek goed gekeurd gelukkig. Tot onze grote verbazing ging er slechts één trekker over onze afstand op 3 wielen, en werden we dus 2e, prachtig resultaat dus.
We zijn er nu over aan het nadenken om er een drie wieler ala Bad Old Days van te maken, maar dat zien we nog!!! volgende week Alphen.
25 Juli: Onze sponsor Cees Effect heeft ook weer een ....
25 Juli:
Onze sponsor Cees Effect heeft ook weer een mooie bijdrage geleverd aan ons team en materiaal, wij zijn allemaal weer voorzien van team kleding met ons logo en een nieuwe sponsor bord op de transportwagen(zie foto's).
Cees Effect bedankt!!
20 Juli: Het is een druk weekend want ook vandaag hebben ....
20 Juli:
Het is een druk weekend want ook vandaag hebben we weer een wedstrijd en wel in Klarenbeek, voor ons een beetje een thuis wedstrijd, opnieuw hadden we de 1e trek, de baan was matig en nat, in de derde versnelling kwamen we tot 96 meter, deze afstand werd niet meer overtroffen en dus de 1e plek.
Ook Martin ging meedoen in de 3,5 ton Superstandaard, hij was de enige deelnemer, de wagen werd weer zwaarder gezet en Martin had een mooie trek tot 78 meter, dit was dezelfde afstelling als voor de 4,5 ton superstandaard, hierin kwamen sommige trekkers niet of nauwlijks verder als deze afstand, dus best een mooie dag.
Ook Gert Boonzaayer werk nog 2e in met de Fiat 780 in de 3,8 ton standaard klasse.
Volgende week op naar Harskamp voor de punten.
19 juli: Vandaag zijn we naar de wedstrijd in Doornspijk ....
19 juli:
Vandaag zijn we naar de wedstrijd in Doornspijk geweest, aanvankelijk een mooie ochtend met een goede baan, maar na de eerste regenbui bleeft het niet meer droog, en zijn we helaas onverrichte zake weer naar huis gegaan, hopelijk voor de organisatie van Doornspijk volgend jaar beter weer.
18 Juli, Vandaag zijn we naar Lunteren geweest, het weer was ....
18 Juli:
Vandaag zijn we naar Lunteren geweest, het weer was de hele dag matig tot slecht, maar de wedstrijd ging gewoon door, daar aangekomen bleek de baan zeer vochtig maar nog wel vlak, wij hadden de proeftrek en maakten er een full pull van, de wagen werd zwaarder gezet en toen zijn we met de voorwielen hoog in de lucht, in de derde versnelling, 5e geworden. een geslaagde avond op een gezellige wedstrijd.
6 Juli: Vandaag hadden we een regionale wedstrijd in Terwolde ....
6 Juli:
Vandaag hadden we een regionale wedstrijd in Terwolde, hier ligt altijd een perfecte kleibaan wat de wedstrijd extra aantrekkelijk maakt voor sport deelnemers, het weer was ook perfect, dus een mooi dagje voor de boeg, we waren als tweede aan de beurt iedereen mocht twee keer trekken dus nog maar weer eens in de derde versnelling gereden, we hadden bijna een full pull, de rest van de deelnemers bleef op ongeveer 70 meter steken, echter bleek na de eerste trek dat de motor over 97 graden was geweest, dus op onderzoek uit, er bleek water te missen in het koelsysteem, tijdens bijvullen miste er 3 liter, dat was wel erg veel, na controle peilstok konden we zien dat het water in de olie zat, dus konden we niet meer verder voor de tweede trek, en werden we uiteindelijk 4e.
Na de trekker op de aanhanger te hebben gelierd, naar huis gegaan en het kleppendeksel gedemonteerd. De oorzaak van het waterverlies kwam ook aan het licht, er is een vriesplug uit de kop geschoten, waardoor het water zo de motor inliep. De schade valt dus mee ook al is de motor van binnen wel erg vervuild met water, dit gaan we uitspoelen en een nieuwe plug monteren, of we naar broekland gaan is nog de vraag, er moet eerst goede olie besteld en gevuld worden.
We zijn nog wel derde geworden in de 3800 kg standaard klasse met de Fiat 780, en Rudi werd eerste in de 3000 kg sportklasse!
5 Juli: Met een dikke Newholland (Fiat group) van H Witteveen ....
5 Juli:
Met een dikke Newholland (Fiat group) van H Witteveen mechanisatie zijn we op stap gegaan naar het trekkertrek bal in Speuld, we waren als laatste aan de beurt van de competitie, Martin was de de chauffeur, er werden 2 full pulls neergezet, en de derde en laatste werd door Forza Fiat gereden! klasse dus. In de finale kwamen we tekort om een bedreiging te zijn voor de Belarus en Valtra, maar toch een keer derde waardoor we ook naar het NK in Meerkerk mogen, dit geeft extra motivatie om ons stinkende best te doen voor de rest van de competitie.
21 Juni: Vandaag rijden we weer voor de punten bij de ....
21 Juni:
Vandaag rijden we weer voor de punten bij de NTTO in Staphorst, er is een compleet nieuwe baan aangelegd van klei, een beetje moeilijk inschatten dus, omdat het vorige week in Toldijk best goed ging in de derde versnelling, gingen we dit vandaag weer proberen, helaas is het toch teveel van het goede voor de motor, en ging hij iets te snel "uit", we zijn op snelheid toch nog voorbij een aantal andere deelnemers gegleden en zijn 7e geworden, helaas ook een plekje op de ranglijst gezakt, dus dit keer gegokt en verloren, over twee weken staan Speuld en Terwolde weer voor de deur en gaan we weer ons best doen in de tweede versnelling.
20 Juni: Exact een jaar en een dag geleden was onze ....
20 Juni:
Exact een jaar en een dag geleden was onze trekker klaar, 'savonds hebben we de maidenrun in Staphorst gemaakt (zie filmpje via video google bij de links), dit wouden we nog is dunnetjes overdoen, zonder al te veel stress zoals toen het geval was, helaas was onze klasse er niet en hebben we tussen andere 4 en 6 cilinders superstandaard 3,5 ton gereden, we zijn toch nog 4e geworden, filmpje komt er binnenkort bij.
15 Juni: Vandaag waren we gevraagd voor de wedstrijd in Toldijk ....
15 Juni:
Vandaag waren we gevraagd voor de wedstrijd in Toldijk, omdat hier een mooie kleibaan ligt, zijn we er naar toe gegaan om ook een beetje te kunnen testen, het is op een regenbuitje na schitterend trekkertrek weer geweest, met een prachtige vlakke harde baan, we hebben drie runs gemaakt in de derde versnelling met een bevredigend resultaat, het blijkt dat de motor in de tweede versnelling niet hard genoeg hoeft te werken om mooie drukken en temperaturen te halen, vandaag nog wat dingen versteld en vandaag ging het wel in de derde versnelling, of dit ook lukt in de competitie is nog de vraag, na twee full pulls en een pull off zijn we eerste geworden.
13 Juni: De afgelaste wedstrijd van vorige maand in ....
13 Juni:
De afgelaste wedstrijd van vorige maand in Stroe stond voor vanavond opnieuw op het program, hoewel de lucht niet helemaal zuiver leek, bleef het toch droog maar vies koud, maar dat mag geen probleem zijn, we hebben een full pull getrokken samen met nog 6 andere trekkers, de eerste run was goed met een mooie balans, hoewel er niks aan de trekker was veranderd was de balans in de pull off niet optimaal, de voorwielen kwamen nauwlijks de lucht in, uiteindelijk zijn we 6e geworden, en ook 6e in de competitie gebleven, volgende week in Staphorst de volgende NTTO wedstrijd.
31 Mei: Vandaag zijn we naar de wedstrijd in Made geweest ....
31 Mei:
Vandaag zijn we naar de wedstrijd in Made geweest, met 3 banen volop sensatie en beweging, vooral een superstock international vroeg om aandacht door met motorblokken te gaan gooien, zoiets heb je nog nooit gezien!!, hier volgt een link naar een filmpje ervan:
http://youtube.com/watch?v=0-1CIkXfcr8
Wij hadden een mooie trek, maar de balans was niet optimaal, hiermee zijn we voor de NTTO competitie 5e geworden, we zijn tevreden maar willen toch graag verder waar we hard aan gaan werken. 13 Juni zijn we in Stroe voor de volgende wedstrijd.